0

WHITEPAPER Podcasts voor Kom op dezelfde golflengte als je kandidaten. Zet jezelf op de kaart als werkgever. PROPOSITIE 2023 employer branding en recruitment

PODCASTS VOOR EMPLOYER BRANDING EN RECRUITMENT WHITEPAPER Voorkeur in de arbeidsmarkt creëren met podcast portretten Eigen medewerkers zijn je beste ambassadeurs NAAR EEN TRANSPARANTE ARBEIDSMARKT MET WERKENBIJ.FM Personeelstekorten zijn inmiddels in bijna elke sector voelbaar. En dat wordt ingrijpender naarmate de economische groei doorzet. Om dit probleem het hoofd te bieden, zoeken werkgevers nieuwe manieren om aan geschikt personeel te komen. Iedere branche heeft zijn specifieke kenmerken en personeelsbeleid en de ene werkgever is de andere niet. Structurele tekorten en moeilijk vervulbare vacatures zijn volgens Lieke Lange (auteur van Carrière Switch) vaak een gevolg van hoe het personeelsbeleid is georganiseerd. Zij stelt dat er vooral in de zorg en het onderwijs in veel gevallen wel voldoende gekwalificeerde mensen aan de deur kloppen, maar die komen er moeilijk tussen omdat er te weinig capaciteit is om mensen goed te kunnen begeleiden. Met de realiteit van werkdruk, ziekteverzuim en de urgentie om het rooster kloppend te krijgen, willen deze werkgevers liever een ervaren kracht die zelfstandig aan de slag kan dan iemand die net van school komt.

PODCASTS VOOR EMPLOYER BRANDING EN RECRUITMENT ANDERS WERVEN EN BEHOUDEN De personeelstekorten vragen om creatieve oplossingen, zowel in de interne organisatie als in de keuze en benadering van kandidaten in de arbeidsmarkt. Het werk anders orga-niseren en mensen intern opleiden kan al veel knelpunten wegnemen. Daarnaast vragen de tekorten ook om een bredere oriëntatie dan alleen op functiegerichte kennis en ervaring. Denk aan een focus op eerder opgedane vaardigheden in andere sectoren, inzet van oudere medewerkers als mentoren, het aantrekkelijker presenteren van je organisatie als werkgever of het informeren van jongeren over opleidingsmogelijkheden en beroepsperspectieven. LAAT JE HOREN! Podcast is een perfect communicatie instrument voor het uitdragen van de organisatie strategie, het betrekken van medewerkers en het interesseren van nieuw talent. Aangezien je in een podcast wat langer de tijd kunt nemen om in gesprek te gaan, combineer je inhoudelijke diepgang met aandacht voor persoonlijke beleving en ervaringen. BE GOOD AND TELL IT Een aansprekende werkgeversreputatie verdien je door consequent een cultuur van vertrouwen en wederzijdse ontwikkeling te cultiveren. Dat vraagt o.a. om inspirerend leiderschap, permanente dialoog en waardering en ondersteuning. Is je organisatie een toonbeeld van medewerker betrokkenheid? Laat het horen. Zijn je medewerkers ambassadeurs? Laat ze vanuit hun persoonlijke perspectief vertellen over hun echte ervaringen en inzichten. EEN DUURZAAM WERKGEVERSVERHAAL Zowel kandidaten als medewerkers willen deel uitmaken van een betekenisvolle organisatie, een duurzaam werkgeversverhaal. Een verhaal dat laat zien wat er echt toe doet en hoe je samen resultaten behaalt. Dragen je medewerkers met trots uit waarom ze bij jou werken? Zijn ze eerlijk over wat er misschien schuurt, maar net zo eerlijk en enthousiast over waar ze blij van worden? Dan wordt het tijd om die persoonlijke verhalen op tafel te leggen. BINDEN BOEIEN EN BETREKKEN VAN MEDEWERKERS Door medewerker verhalen in de etalage te zetten, presenteer je jezelf als werkgever op een geloofwaardige manier en werk je aan duurzame relatiekracht. Met een sterk werkgeversmerk (employer brand) interesseer je betrokken en gemotiveerde medewerkers en weet je ze te behouden. Je werkgeversverhaal wordt alleen geloofd als je mensen dit beeld ook ondersteunen met hun eigen verhaal. TUSSEN DE OREN Echte ervaringen en belevingen van medewerkers haal je op in echte gesprekken. Bij voorkeur in de vorm van een podcast, want zo geef je een stem

PODCASTS VOOR EMPLOYER BRANDING EN RECRUITMENT aan je medewerkers en bereik je meteen een breed publiek. Podcast gesprekken met nieuwe en ervaren medewerkers, met zij-instromers en HR managers geven ziel en betekenis aan wie je samen bent, waar je voor gaat en hoe je ontwikkeling ondersteunt. Er is geen aansprekender manier om te bouwen aan vertrouwen dan een open en eerlijk podcast gesprek. Wanneer laat je jouw verhaal horen? KOM OP DEZELFDE GOLFLENGTE ALS JE KANDIDATEN Een ontwikkeling die zeker ook zal bijdragen aan het terugdringen van de personeelstekorten, is een collectieve inspanning om de arbeidsmarkt transparanter te maken. Dat betekent niet langer alleen communiceren over banen en de daartoe benodigde competenties, maar gericht inzicht en beleving tot stand brengen bij de waarden, visie en cultuur van je organisatie als werkgever. Een arbeidsmarkt initiatief dat aan deze transitie een bijdrage levert, is WerkenBij.FM In de vorm van een WerkenBij kaart, podcast producties en trainingen ondersteunen de professionals van WerkenBij. FM HR- en Communicatiemanagers om op een creatieve manier echte verhalen te delen en in contact te komen met talentvolle kandidaten. De podcast verhalen van medewerkers versterken de werkgeversreputatie en de interne loyaliteit en trots. MEERWAARDE PODCASTS IN ARBEIDSMARKTCOMMUNICATIE Het verhaal van jouw organisatie als werkgever en de persoonlijke ervaringen van medewerkers geven een extra dimensie aan je inspanningen voor het versterken van je employer branding en recruitment. De specifieke meerwaarde van een podcast is dat je verhalen veel indringender binnenkomen dan wanneer je communiceert via andere kanalen. Luisteren naar een authentiek podcast verhaal zorgt voor een intensere beleving van het gesprek. Het geeft ruimte aan subtiele nuances en brengt je als het ware dichter bij de verteller. Daar komt bij dat mensen in de regel meer tijd nemen om naar een podcast te luisteren dan dat ze content via een scherm tot zich nemen. Bovendien kun je een pod-cast beluisteren terwijl je

PODCASTS VOOR EMPLOYER BRANDING EN RECRUITMENT andere dingen doet. Onderweg in de auto, tijdens het hardlopen of het poetsen van het huis. Per saldo zijn er dus meer contactmomenten dan bijvoorbeeld met video. ZET JEZELF OP DE KAART ALS WERKGEVER Met het podcast-landschap van WerkenBij.FM leren kandidaten werkgevers uit hun regio kennen, die ze normaal gesproken wellicht niet in hun vizier zouden hebben. Directer, omvattender en indringender dan mogelijk is wanneer je websites van werkgevers afzonderlijk bezoekt. Dankzij de samenwerking met Springcast kunnen alle podcasts via één hosting-systeem worden toegevoegd aan de distributieplatforms Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts. De hosting omvat verder een aparte podcast website in de huisstijl van de werkgever, SEO-optimalisatie voor optimale vindbaarheid, koppeling met alle social media en een volledig analytics-programma, zodat kan worden gemonitord wat het bereik is van de podcasts. Uniek is dat tijdens het luisteren van de podcast ook een direc-te call-to-action pop-up kan worden getoond. Meer informatie: www.godding.nu/werkenbij-fm/ www.werkenbij.fm Godding Storytelling & Training is aangesloten bij www.werkenbij.fm, gespecialiseerd in de productie van werkgerelateerde podcasts. De roots van de deelnemers in WerkenBij liggen in HR, Arbeidsmarktcommunicatie en leiderschap. Bovendien is er expertise in podcast techniek en hosting van gesprekken met ervaren tafelheren en dagvoorzitters. NEEM CONTACT MET MIJ OP VOOR EEN ORIËNTEREND GESPREK.

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
Home


You need flash player to view this online publication