11

STORYTELLING EN ORGANISATIEVERANDERING 4. PERSOONLIJKE GESPREKKEN Organiseren gesprekken met ambassadeurs/sleutelfiguren uit de organisatie, met gebruikmaking van waarderende richtvragen met focus op persoonlijke beleving. Persoonlijke gesprekken met ambassadeurs, mensen die symbool staan voor datgene waar de organisatie voor staat. In opeenvolgende vragen wordt gefocust op wat er goed gaat en hoe er vanuit aanwezige passie, vakkennis en drijfveren nieuwe perspectieven kunnen worden ontwikkeld. Daarnaast zullen de vragen gerelateerd worden aan de specifieke expertise of persoonlijke achtergrond van de betrokkene. De persoonlijke gesprekken kunnen worden geregistreerd in de vorm van een podcast, video of geschreven portretten. 5. UITWERKEN VAN BASISVERHALEN Uitschrijven en analyseren van verzamelde input uit de dialoogsessies en persoonlijke verhalen: leidende thema’s herkennen vanuit de klassieke verhaalstructuur; de juiste verbindingen aanbrengen tussen de bovenstroom- en de onderstroomverhalen. De audiogesprekken cq video opnamen worden gescreend op verhaalthema’s, waarna de fragmenten zo letterlijk mogelijk worden uitgeschreven. In tweede instantie volgt een analyse van het verzamelde materiaal, waarbij gezocht wordt naar persoonlijke drijfveren, ervaringen en dromen en naar relaties met de kernwaarden en ambities van de organisatie. 6. ONTWIKKELEN VAN VERBINDEND ORGANISATIEVERHAAL Schrijven van verbindend organisatieverhaal, realiseren van tekst waarin collectieve en persoonlijke karakter en koers worden verenigd. Op basis van de thema’s uit de verzamelde verhalen wordt een compacte corporate story samengesteld, die recht doet aan de identiteit van de organisatie, die laat zien waar de passie en bevlogenheid zit, die de verbindingen en diversiteit weergeeft en die een doorkijk biedt naar de gewenste toekomst. Bij voorkeur is er in de verhaallijn sprake van een conflict of belemmering die om een oplossing vraagt en hoofdpersonen met wie medewerkers zich kunnen identificeren. 7. ADVIES OVER IMPLEMENTATIE EN BORGING VAN HET VERHAAL Advies over implementatie en borging van de corporate story, overzicht van mogelijkheden om organisatieverhaal tot leven te brengen. Onderbouwde suggesties hoe de corporate story tot de verbeelding sprekend wordt geëtaleerd voor uiteenlopende groepen binnen de organisatie en daarbuiten. Suggesties hoe het organisatieverhaal kan worden ingezet als conversatiestarter, het versterken van de dialoog en het ontwikkelen van het narratieve klimaat. 8. UITWERKEN COMMUNICATIE- EN DIALOOGINSTRUMENTEN; realiseren van structuur en middelen die bijdragen aan versterking van een conversatiecultuur, zoals story-cirkels, periodieke dialoogsessies, story workshops, content-clinics, pechakucha training, verhaalcoaching 9. COMMUNITY ACTIVERING: ambassadeurs in stelling brengen om voorbeeldverhalen te delen via podcast, video of geschreven verhalen

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication