STORYTELLING EN ORGANISATIEVERANDERING HOE HELPT STORYTELLING IN ORGANISATIEVERANDERING? Verhalen helpen medewerkers te motiveren om het avontuur van verandering aan te gaan. Een goed verhaal zorgt voor emotioneel engagement. En mensen raken pas gemotiveerd als ze echt iets voelen. Maar hoe zet je storytelling praktisch in bij veranderprocessen? Je veranderverhaal heeft in ieder geval de volgende kenmerken: 1. Het roept herkenning op, is authentiek en stimuleert betrokkenheid 2. Het laat het conflict en de worsteling zien, dat wat er overwonnen moet worden 3. Het laat de urgentie zien en roept op om in actie te komen 4. Het heeft verbeeldingskracht en geeft een beeld van ‘de nieuwe wereld’ LEIDING GEVEN AAN VERANDERING Volgens Jaap Boonstra doen leiders er goed aan om vooral in onzekere situaties aandacht en betekenis te geven aan gebeurtenissen door middel van verhalen. Daarbij volgen leiders bij voorkeur een proces van signaleren, selecteren en interpreteren. Gebeurtenissen signaleer je door te praten met medewerkers en klanten en verhalen, ervaringen en emoties te verzamelen. Daarbij zorg je ervoor dat je ook aandacht hebt voor de lastige verhalen, dat wat je misschien liever niet zou willen horen. Jaap Boonstra noemt dat ‘de plek der moeite’. Tot slot ligt er de uitdaging om de verzamelde verhalen te interpreteren zonder de inkleuring vanuit vaste patronen of aangeleerde analyses. In veel gevallen betekent dit dat je oordelen uitstelt en je aannames checkt door je observaties met anderen te delen. Betekenisvolle leiders gebruiken verhalen om ongemak bespreekbaar te maken, oude verhalen te nuanceren en nieuwe elementen toe te voegen. Door het gesprek aan te gaan en uit te nodigen tot dialoog ontstaan nieuwe mogelijkheden en gebeurtenissen, die op hun beurt weer leiden tot inspirerende verhalen voor anderen. Het gaat erom zowel oog te hebben voor chaos als voor creatie. Voor het conflict en voor het ideaal. Tegelijkertijd heb je wel een rode draad nodig, een richtinggevend verhaal waarin de bedoeling tot uitdrukking komt. Door persoonlijke verhalen op te zoeken, te analyseren en te verbinden met die rode draad, bewaak je de balans tussen sturing en ruimte en ontwikkel je geleidelijk en in dialoog naar gedeelde betekenis en richting. VERHAAL OPBOUW VOLGENS THE HERO’S JOURNEY Verken hoe de oer-structuur van verhalen zich vertaalt naar de veranderopgave in jouw organisatie. • WAT IS DE URGENTIE EN NOODZAAK OM OP WEG TE GAAN? WAT WILLEN WE ANDERS? • WAAR KUNNEN WE OP BOUWEN? WAT ZIJN ONZE MIDDELEN? WAT KAN ONS VOORUIT HELPEN? • WELKE DREMPELS EN BELEMMERINGEN ZIJN ER? • WELKE UITDAGINGEN WACHTEN ER? • WAT IS DE ULTIEME BEPROEVING? • WELK GEDRAG VEROORZAAKT DE TERUGKEER? • HOE ZAL HET ERUIT ZIEN ALS WE ONS DOEL BEREIKEN? WAT IS ER ANDERS? • WELKE INZICHTEN EN OPBRENGSTEN HOUDEN WE OVER AAN ONZE REIS?
7 Online Touch Home