Ontwikkelingen gedurende het boekjaar 17 Tijdens het proces van verzelfstandiging hebben wij een business case geschreven waarin omzet, resultaat, solvabiliteit en liquiditeit zijn vastgelegd. Met de realiteit van nu stellen we vast dat de cijfers van 2016 overeenkomen met deze prognose. In 2016 hebben wij een aantal eenmalige lasten gehad. Dit betreft kosten van adviseurs, implementatiekosten ICT, kosten van bankfaciliteiten en een eenmalige pensioenlast. De eenmalige kosten zijn grotendeels gecompenseerd door een eenmalige bate op projectresultaten. De belangrijkste transactie is een btw en overdrachtsbelasting van een transformatieproject waar in 2016 goedkeuring van de fiscus op is gekomen. Voornaamste bedrijfsrisico’s en onzekerheden Zoals gezegd kent Heilijgers drie hoofdactiviteiten: projectontwikkeling, bouwen en onderhoud en renovatie. Elke hoofdactiviteit kent zijn eigen risico’s en onzekerheden. Per activiteit noemen we de belangrijkste: Projectontwikkeling • Afzet- of marktrisico: als ontwikkelaar van woningen zijn wij sterk afhankelijk van het consumentenvertrouwen en de ontwikkelingen van de rente op de hypotheekmarkt voor de consument. Wij verwachten in 2017 geen significante wijzigingen die invloed kunnen hebben op het resultaat van Heilijgers op de korte termijn. Tegelijkertijd verkleinen wij voor de lange termijn onze afhankelijkheid van alleen de consument. We doen dit door meer huur- en sociale woningen te ontwikkelen en deze direct te verkopen aan professionele verhuurders, zoals beleggers en woningcorporaties. • Verkoopprijzen woningen: de afgelopen jaren hebben wij een sterke stijging gezien van de verkoopprijzen van koop- en huurwoningen. Dit als gevolg van een sterk stijgende vraag en een dalend aanbod in de regio’s Utrecht, Amsterdam en Amersfoort, waar Heilijgers voornamelijk actief is. Wij verwachten dat deze sterke prijsstijging zal afvlakken op de lange termijn. De belangrijkste reden is dat de betaalbaarheid van woningen door de beperking van hypotheekregels niet oneindig tot prijsverhogingen kunnen leiden. • Bouwprijs: de afgelopen periode zijn wij door de aantrekkende markt geconfronteerd met forse prijsstijgingen van de bouwprijs. Ook voor 2017 verwachten wij een verdere prijsstijging van de bouwprijs. Dit betekent dat wij alert blijven op het evenwicht van verkoop- en bouwprijzen om margedruk te voorkomen. Wij verwachten nog geen margedruk in 2017. Vanaf 2018 zou dit wel het geval kunnen zijn.