brood moest leven, maar ook van rhema, r’m, als het woord van God, yah-rhema, oftewel Jeremia. 22. Paulus noemt "rhema" als de brenger van het horen. 23. In de Damascus ervaring van Paulus kwam hij tot het bloed-orakel, oftewel van het ontvangen van het profetische woord door het doodbloeden van het ego. 24. Dit zijn de voorhangsels van de tent om de mens te testen wanneer hij tot de kennis komt. De offerdienst is een metafoor van de opname, waarin het ego moet doodbloeden. 25. Het zijn duistere gezegdes, en de mens moet er mee klaarkomen. Als de mens "opgenomen" moet worden, dan betekent dit allereerst de opname tot een diepere betekenis van deze dingen. 26. Ra ging in zijn kano over de wateren van de onderwereld, door de baarmoeder van zijn moeder, en veranderde op een bepaald punt in R’m, de klager, de wener, de visser. 27. Hij zag alles tot lagere vormen komen, en hij weende en klaagde daarover, en werd R’m. Juist dit zou het geheim van zijn opname worden. 28. Dit is een heel diep proces, en gaat eigenlijk alleen maar dieper. Hij moest nu ook de lagere vormen van zijn ego verslinden, om daarin diepte te vinden. Dit is een exegetisch proces (exegese = schriftuitleg). 29. Allereerst moet de mens het lijden leren aanvaarden, en geduld oefenen, wachten op rhema, het profetische woord, wachten op yah-rhema, Jeremia. 30. De mens mag de natuur niet forceren. Eerst moet de mens de diepte in. Eerst moet de mens zien 416 hoe alles tot lagere vormen gaat. De mens wordt in de diepte gezogen, en er is niet veel wat een mens kan doen. 31. Ook Jeremia kon dit niet tegenhouden. Hij moest leren leven met spot en smaad vanwege de boodschap die hij bracht. Het brandde als een vuur in hem. Er moest brandstof zijn, dus vandaar dat Jeremia tot de lagere vormen moest komen, om daardoor omsingeld te worden, contact mee te hebben. Hij hield er niet van, maar het moest, anders zou hij geen brandstof hebben voor zijn vuur. 32. Jeremia moest de emanatie onder ogen komen. Hij vereenzelvigde zich er niet mee, maar hij gebruikte het wel. Jeremia moest het vuur brengen. 33. Het betekent vergaderen, samenvoegen, als de samenvoeger van het lichaam van Aser. Dit is dan ook wat de exegese doet, namelijk tot de diepte en etymologie (wortelkunde) van de teksten gaan, en zo de verbindingen zien met andere teksten en culturen, waardoor syncretisme ontstaat. 34. Het is verbonden aan het afdalen in de onderwereld. Juist in de betekenis van ladder, trap, afdalen en opkomen, is dit het emanatie proces, van hogere tot lagere vormen komen, om verbinding te maken, om zo ook weer te komen tot verdere evolutie, van laag tot hoog. 35. Er is in die zin geen smetvrees, maar het gaat gewoon de diepte in van alles. Dat is ook wat de definitie van de natuur is, als diepte. De natuur is de tedere, diepere wortel van alle dingen, dat wat verborgen wordt gehouden. 36. De dageraad trok de boot van Ra voort door de onderwereld. Dit is de taal van de wildernis. Het is een tocht door het alfabet, en het alfabet spaart de mens niet. Elke letter heeft een functie. De taal heeft veel macht en kan het volk in een gevangenschap houden. De taal beslist de betekenissen. Vandaar dat
417 Online Touch Home