421

ingaan in de sabbath, de rust. 30. Dit hogepriesterschap is dus ysh, het aan jezelf sterven op het strijdveld om opgenomen te worden. Het strijdveld is het verdiepen en het vertalen. Dit is de ware betekenis van het binnengaan van een vrouw, als het gaan in de hemelse kennis. Deze gehoorzaamheid wordt alleen geleerd door het lijden. Het lichaam is een tent. Als een mens de vrouw binnengaat gaat de mens de tent in. 31. Er moet een balans zijn tussen het sterven van het individuele ego en het sterven van het collectieve ego. 32. De geestelijke oorlog is ook gewoon tentendienst. Er is nooit een directe oorlog, en ook nooit directe communicatie. Het gaat via de tentendienst. 33. Dat God geen kinderen heeft, is het geheimenis van de verstoting, waartoe een man moet komen van zijn moeder tot zijn vrouw, die in wezen gewoon een bijmoeder is. Zij maakt het lichaam van de man als een tweede moeder. Ruben kwam tot Bilha 34. Ruben kwam tot Bilha's tent, als haar tweede minnaar, maar tegen betaling van zijn eerstgeboorterecht, waardoor het een zelfde situatie werd als van Jakob en Ezau. 35. Ruben ging tot Bilha in om aan zijn ego te sterven, zoals Ezau het rode nam om aan zijn ego te sterven. 36. Bilha betekent "plotselinge dood" in de hebreeuwse wortel, bahal. In de Rabbijnse literatuur verhuisde Jakob na de dood van Rachel naar de tent van Bilha. 37. Jakob is haar dienstknecht. De oorspronkelijke status van Bilha is een amazone. 43. Gad betekent het komen tot het bloed van de vijandelijke prooi. 44. Dan was een zoon van Bilha en Jakob. 45. Oan is een Orionse liturgische benaming voor het paradijs. Oannes was een Mesopotamische vissersgodin, wat in het Nieuwe Testament voorkomt als Ioannes, Johannes is de Orionse OanSa, de kennis van Oan. 46. De geroepenen zijn de gevallenen, zij die aan hun ego zijn gestorven, door een geweldadige ontmoeting, zeer plotseling en onverwachts, wat ook de betekenis is van Bilha. 47. Bilha is de plotselinge en overwachtse, geweldadige dood van het ego. Het ego zag dit niet 421 38. Zebulon was een stam in het Noorden die een haven toegewezen kreeg, Akko, voor het visserswerk, wat een beeld is van de opname. 39. Jozef was degene die het volk inwijdde in de Egyptologie. De stam Efraim is het centrale thema in het boek van Hosea als het naakte wildernis-volk, wat een beeld is van ontmaskering en openbaring. Efraim was een beeld van de uitheemse vrouw van Hosea waar hij voortdurend mee in gevecht lag, vanwege de taalbarriere. 40. Dan is de stam van Simson, die zijn geheim en zo ook zijn leven verkocht aan de vrouw die hem hiertoe verleidde, in ruil voor gemeenschap. 41. Dit is ook parallel lopend aan het Adam en Eva verhaal, aan het Jakob en Ezau verhaal, en aan het Ruben en Bilha verhaal. Het is een allegorie van het sterven van het ego. 42. De stam van Aser is de stam van de profetes Hanna. Zij was altijd in de tenten, en dat is ook wat haar naam betekent : het wonen in tenten, chanah.

422 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication