423

onderwereld. Ahn zei : "Als ik mijn bed in de hel heb, dan zal u daar zijn", en "u zult mij in de hel niet alleen laten." 70. De onderwereld is waar iedereen doorheen moet, en God is daar, zowel in de hemel als de hel. In het oude Egypte was dat gewoon een opvoedende baarmoeder die het kind vormt, als een tocht door de onderwereld. 71. Ahn zei ook : "U heeft mij gered van de laagste hel." 72. Hoe ging dit fout ? Voornamelijk door de Middeleeuwen, waarin langzaam het moderne christendom ontstond, en alles werd verwesterlijkt, verletterlijkt, gematerialiseerd, en zo ontstond er een ongevoelige patriarchie, die de baarmoeder afdekte als een doek, als een voorhangsel van de tempel. De westerse patriarchie is ongevoelig voor de poetische, metaforische talen van het MiddenOosten. 73. Er zijn wilde gezichtuitdrukkingen van hen van de wildernis-rivier, die geweldadig en eeuwig leven in de naaktheid van openbaringen (profetie) van de donkerste duisternis. 74. In het Egyptisch was geloof de leegte, de naaktheid, de nht, wat ook een woord is voor eeuwigheid, waar de klaagliederen opborrelden. Het klaaglied is het bewustzijn van het gebrek, en de zoektocht naar hulp. In ieder geval was in het Egyptisch het geloof het leven vanuit de leegte en niet zomaar tot vooringenomen conclusies komen of zomaar aannemen wat er wordt verteld. Het geloof had meer met onderzoek te maken. 75. Het latere westerse geloof was meer een lek in deze dingen. 76. Ruben ging in tot Bilha om haar te dienen. De fallus staat ook in het Aramees voor het sterrenbeeld 423 Aries, het lam, als een zelf-offer aan de Moeder God. 77. Het ware offer is de gehoorzaamheid. Dit heeft dus niets te maken met letterlijke offerdiensten van dieren. Daar leent het Aramees zich niet voor, tenzij het heel selectief wordt vertaald, maar dan wordt er geen recht gedaan aan de originele betekenis in de context en aan de diepte van de Aramese taal. 78. Simeon betekent luisteren en gehoorzamen. Simeon was degene die zijn toevlucht nam tot geweld, maar in de diepte is dit ook zijn ijverige dienstbaarheid. Simeon is hier als een karaktereigenschap van Ruben die tot Bilha naderde. Simeon is een beeld van toewijding. Zonder deze toewijding zou Ruben nooit tot Bilha zijn gekomen. Hij gaf niet op voordat zij hem aannam. Bilha staat voor de plotselinge dood van het ego. Ieder mens moet tot de tent van Bilha naderen. 79. Door zijn toewijding krijgt Simeon een beter beeld van Bilha. 80. Gad betekent het doodbloeden van het ego, wat het resultaat is als Ruben nadert tot Bilha. 81. Juda is een beeld van nederigheid en belijdenis, maar ook van vernedering wanneer dit nodig is. 82. Juda is het zaad van de dood van het ego. 83. Uiteindelijk kwam Yeshua ook voort uit deze stam, als het zaad van de verdoemenis van het ego, wat geheel het eigendom was van de vrouw, als het zaad van de vrouw wat de kop van het ego zou vermorzelen. 84. Issachar, Issakar, heeft in het Hebreeuws de sakar wortel, terugleidend tot de Egyptische skr, wat staat voor het verhongeren en sterven van het ego in de woestijn, en het hebben van een wachter van de

424 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication