8. Het leven is ingewikkeld. Er zijn teveel leerregels die de mens niet kent. De hoogmoedige, goddeloze, natuurloze mens zal zich hieraan niet storen en gewoon zijn leven leven, maar hierom is er de noodzaak dat de mens eerst aan zijn ego sterft. 9. Adam moest eerst in een diepe slaap vallen alvorens hij tot Eva (havah) kwam. 10. Zo is er ook de exogamie, de relatie met iemand buiten de eigen stam, of in dit geval met God, de verborgen kennis, het onbekende. 11. 'Sterven' moet je leren zien als 'vertalen' en 'verdiepen'. 12. Als je dat niet doet, wordt je gek, en kinderen worden vandaag de dag totaal gek gemaakt door het materialisme wat zegt 'dood is dood'. Nee, dood is helemaal niet dood. Dood betekent in de Israelitische talen gewoon het verminderen opdat er plaats is voor een nieuw zicht, zoals de dood een slaap is. Wanneer wij slapen zullen wij nieuwe dromen dromen. 13. De letterlijke dood bestaat niet. Alles gaat over in andere vormen. 14. De menselijke overleveringen en tradities hebben deze context niet, omdat ze de talen niet kennen. Ze drijven markt. 15. De mens is doodgegooid met letterlijkheden en oppervlakkigheden waardoor hij de bron niet verstaat en niets op diepte kan peilen want dit wordt voor hem afgehouden en heeft zo zijn leven tot een hel gemaakt. Die hel gaat iedereen doorheen, maar het gaat erom de hel te vertalen. Het is overal om ons heen, en het blijft gevaarlijk totdat we het verwerkt hebben. 16. Het offeren is een beeld van het loslaten en het toetsen, in het gebruik van de urim. 'Toetst alles en 524 behoudt het goede.' 17. Als de mens door de metaforische 'dood aan zichzelf' verlost wordt van zichzelf, en zo de onderwereld ingaat, de aarde, dan gebeurt dit door de hyena, de gids van de doden. 18. De hyena neemt de ziel van de dode mee tot de leerregels in de onderwereld, tot het hemelse Woord, zoals Johannes de Doper ook de mens tot de leerregels leidde. Johannes de Doper liet het volk door de rivier trekken. 19. Johannes de Doper leidde het volk in de woestijn, de aan zichzelf gestorvenen. Door de leerregels werd het Woord tot sieraad gestrekt. Het zijn de twee vleugels van de ibis die niet zonder elkaar kunnen, en die hun compleetheid krijgen in Gomer, waartoe Hosea moest komen. 20. In die zin is de hyena altijd een wachter van het Woord geweest, en een gids. 21. De hyena leidde terug tot het hemelse woord, tot de duat (onderwereld), zoals in het westen nog steeds het woord 'deity' wordt gebruikt om de hemelse natuur aan te duiden, en de metaforische belichaming en personificatie daarvan. De hyena van God is een beeld van het vinden van water in de woestijn. Het zijn spoorzoekers. 4. De oerzee van zaad 1. We kijken om ons heen en zien een doorgedraaide wereld. Mensen grijpen overmoedig alles wat los en vast zit als in het land van plezier en gebruiken dit om te pronken, en eigenlijk om anderen te verleiden om dat ook te doen, zodat ze kunnen zeggen : 'Iedereen doet het,' als een soort pseudo-excuus, maar dat is wel het domste excuus
525 Online Touch Home