interpretatie. Het gooit de leerling in het diepe, en alleen God kan redding en opheldering geven, wat in principe gewoon de studie zelf is. De studie is God, en waar de studie stopt, daar worden de gaten in het schip geslagen. Deze studie is dus niet letterlijk, maar abstract en profetisch, natuurlijk. 13. Deze hemelse natuur is niet om letterlijk te nemen, want in de oertaal van de matriarchische en matrilineale amazones gaven psalmen de hemelse cyclussen weer. 14. Daarom moet de hyena de mens terugleiden tot de natuur, waarin de mens verder kan afsterven aan de stad. 15. De hemel is onderdeel van de onderwereld, het resultaat van het gaan door de onderwereld. 16. Ik bevond me in een woestijn, heel lang geleden. Ik was zeer diep gegaan, en was in tunnels onder de woestijn terecht gekomen, maar alles liep vast, totdat ik ergens een hieroglyph zag van de ziel die langzaam in een vogel verandert om zo de onderwereld in te gaan. 17. Het is een beeld van het gaan over de verminderingsgrens, waardoor de bronnen van de natuur opwellen. 18. Als de mens gaat projecteren, dan wordt het offer ongeldig. De mens moet onderscheiden tussen zelf en ander en eerst bij zichzelf beginnen. De mens moet eerst zichzelf tuchtigen en disciplineren voordat hij dat bij de ander kan doen. 19. Er moet balans en onderscheiding zijn bij het offer. Er mogen geen tussenstappen ontbreken. Zo ontstaat er een juiste balans tussen zelf en ander, en kan de Nijl overstromen om alles vruchtbaar te maken op zijn tijd. 20. De mens projecteert soms dingen op God die hij 526 zelf moet doen, of hij projecteert schuld op iemand anders terwijl de schuld bij hem zelf ligt. Dit is allemaal het verdraaien van de offervogels. 21. De metaforische offerdienst is dus een allegorie over het loskomen van het ego en het vertalen van hedendaagse situaties. Het is geenszins letterlijk. Israelieten zijn geen literalisten. 22. In de Talmoed wordt ook gesteld dat onbesnedenen niet kunnen offeren, in het boek Pesachim, maar ook de besnijdenis moet niet letterlijk genomen worden. 23. De mens sterft aan zichzelf door de besnijdenis van het hart, en dit is belangrijk voordat de mens zich met de verdere offerdienst, oftewel de geestelijke oorlogsvoering, gaat bemoeien. De offerdienst betekent juist het komen tot het metaforische, en zo wordt de mens introspectief. 24. De offerdienst is dus een metafoor van de exegese, de uitleg, binnen de context van studie. Dan is er dus een groot verschil tussen de vleselijke exegese en de natuurlijke exegese. 25. Ook wanneer er verkeerde bedoelingen zijn is de offerdienst ongeldig. 26. Oorspronkelijk was het paasfeest een feest van de woestijn. Iemand die aan zichzelf stierf ging de onderwereld in en werd door de hyena door de woestijn geleid tot de leerregels. 27. Menselijke overleveringen en tradities sneden zowel de Israelitische als Egyptische wortels weg. De mens werd dus niet slechts geroepen tot de leerregels van de natuur, maar tot de studie van de natuur. 28. Het hemelse woord, de ibis, zweeft boven het lagere aardse. De hemelse studie leidt tot het hemelse woord.
527 Online Touch Home