557

159. De Heerin zendt Haar Prisma, en je kunt de steen draaien om van meerdere kanten te bekijken. Ook worden er meerdere talen gesproken. De natuurkennis heeft dus een veelvoudig doel, om de gehoorzamen binnen te halen, en de valsen af te scheiden. De natuurkennis is als een zifter en een toetser, een eeuwig pad voor de rechtvaardige, en tot een oordeel over de onrechtvaardige. 160. Diep onderin de aarde woont de natuurkennis als de indiaan die door de kolonisten werd vermoord. Wist u dat alles wat we om ons heen zien gebeuren, en wat gebeurde in de geschiedenis, naar boven kwam als een spiegeling van Eeuwige Realiteiten ? 161. Zij kwamen aan de oppervlakte als verborgen boodschappen van de natuurkennis. Waarin de natuurkennis tot ons spreekt in verborgen taal. Waardoor we kunnen zeggen : de natuurkennis spreekt toch nog. 162. Dit is ook de diepere boodschap van Filippenzen, over het jagen naar de kroon van de sociale besnijdenis. De wijnstok moet sociaal gesnoeid worden opdat het vrucht voortbrenge. Het is het medicijn als je verslaafd bent aan sociale of religieuze drugs. 163. In het Egyptisch werd de hemelse tent voorgesteld als een vrouw, als een baarmoeder, de aarde, waar de hyena’s waren om de mens door de onderwereld te leiden, als gids, als een beeld dat de spotkroon en het spotkleed die de hyena’s vertegenwoordigden, de kroon van de besnijdenis, zou leiden tot wedergeboorte. 164. De hemelse tent was dus niet iets vrijblijvends, maar een heilige gevangenschap. 165. De mens kwam tot de hemelse tent om te hongeren, te minderen, los te komen van het materialisme. 557 166. De hemelse tent werd in het Egyptisch beschreven als een rivier oever, als het krijgen van land onder je voeten. Het was het lichaam van God en een prisma van grote waarde, als een orakel. 167. Wanneer de prisma verkeerd benaderd werd stierven er mensen. Het is een metafoor van het religieuze ego dat sterft. Het is de steen van de slager. 168. Het is de plaats waar de mens zijn leven achterlaat en waarin zijn hemelse zintuigen openen. 169. In het Aramees is het gebouw ook de groei, waar de discipelen Jezus op wezen. 170. De tent is ook de plaats waar het leger verzamelt in het Egyptisch. Het is ook de plaats waarvanuit de oorlogs-oogst plaatsvindt. 171. Als je het lijden altijd draagt met een glimlach en je er altijd in kan verblijden, dan is er iets goed mis. Het ware lijden is zwaar op sommige punten, in sommige seizoenen, en laat ons uitroepen : 'Waarom ?' 172. Het ware lijden slaat je soms neer, en trekt je soms in slopende gevechten met jezelf, met de geschiedenis en met vijanden. Soms is het lijden ondragelijk en breekt het je. 173. Dat is het waarlijke lijden, geen gouden new age lijden in fluweel gewikkeld om je telkens te bevredigen. 174. Het ware lijden laat je aan jezelf sterven en aan de wereld om je heen, tot het punt dat je denkt : 'Wat is er toch met mij aan de hand ?' 175. We mogen het lijden ook op waarde leren schatten als brug tot de vergeten, verbannen en alleengelaten wildernis. Maar laten we eerlijk zijn :

558 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication