619

42. De mens is omringd door golems met hun vadsige lijven die allemaal in laagjes zijn opgebouwd. Nu gaat het erom doorgang te vinden in de wildernis, woestijn, om het van je af te krijgen. Er moet namelijk ook zuivering komen in het verdiepen. 9. Zie het lijden als een bloem, een bloem van de armoe. Het lijden is een boodschap. 10. Er moet onderscheid zijn, er moeten zekere grenzen zijn, er moet een zekere discipline zijn. 11. Ga niet met een gebrek aan wapens in het hol van de leeuw. 13. Het gebruik van hyperbolen 1. Worstel ermee in de geestelijke arena voor uiteindelijke geestelijke leiding, en dat is er alleen als dingen rijp zijn geworden. Daarvoor ligt altijd die worsteling. 2. Het lijden houdt dus ook in al die onzekerheden en die moeten rijpen voordat het het geweten mag binnengaan, of de weter, daarom is het dus juist ook beter om in de twijfel zone te leven, in de test zone. 3. Hiervoor kun je een soort van onderwereld tocht gaan maken om van iets los te komen, of om duidelijkheid te krijgen omtrend deze dingen. 4. Een eenmansweg in deze wereld is gewoon niet mogelijk, ook omdat gij in ballingschap bent, anders leert gij de wereld niet kennen. 5. Gij bestaat niet voor pijn en moeite op zich, maar voor kennis en geoefendheid. 6. Het geleide leven kenmerkt zich door de worsteling met jezelf en je interpretatie. 7. Ontbreekt die worsteling, dan kun je je afvragen of je wel geleid leeft. 8. Vaak is datgene waarvan men denkt dat het geleid leven is gewoon sociaal leven. 619 12. Wanneer valt er wat te vieren ? Als mensen loskomen van bepaalde verderfelijke menselijke tradities, maar de mens wordt vaak bedrogen dat hij al heel ver is en het allemaal al heel goed doet. 13. De mens heeft een strijd te voeren. Natuurlijk is de mens verwond, en een mens moet ook van alles leren. 14. Je kunt de geestelijke strijd niet vervangen door iets anders. 15. De watervallen, rivieren en zeeën stromen uit het lichaam van moeder wildernis. Maar de mens is ontvoerd, ver weg van haar. Ik zag de stromen van de watervallen, de rivieren en de zeeën uit haar stromen. Zij was hier, met mij, maar alles was maar ten dele. 16. Ik begon toen het Woord te lezen. Ik was me bewust van de opdracht. 17. Zwart-wit denken is niet eerlijk naar het geheel. Wel kunnen deze hyperbolen dus soms gebruikt worden. 18. Kinderen moeten al jong het verschil leren kennen tussen het vleselijke en het geestelijke, en dat het geestelijke een strijd heeft te voeren tegen het vleselijke, elke dag weer. Daarom moeten ze leren elke dag als ze opstaan de geestelijke wapenrusting aan te doen, want er is een vijand die op hen jaagt.

620 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication