God gebruikt hen die in de natuur leven, hen die arm zijn, die mogelijk in honger leven, omdat zij leeg genoeg zijn opdat God hen dingen kan laten zien. Leegte is een vereiste voor het profetische. Tekoa betekent klap met een wapen. God moet de mens eerst verbreken voordat de mens gevoelig is voor God. Amowc (Amos) was een naqed, een veehouder, een piercer, aanbrenger van merktekenen, van vee, door kastijding. Zijn naam betekent letterlijk : last, lastendrager, of aanbrenger van last. Hij kwam om pgtm te brengen, oordeels-uitspraak. In het Aramees is oordeel altijd een beeld van de exegese, oftewel de schriftverklaring. De bediening van Amowc was het merken van vee, het piercen, wat de stam Issaschar uitbeeldt, het zevende zegel. Zevende zegel, Issaschar, boek van Amowc – haken, piercings, merktekenen, de grote paradijselijke afgrond. [1] Dit is een beeld van tot de leegte gaan. Het zevende zegel is een zegel van stilte, leegte. Calvijn stelde in zijn commentaar op Leviticus dat onze oren doorstoken moeten worden, opdat wij van de hemel zullen horen. Ons vlees moet gekruisigd worden, ook onze vleselijke oren, en dat is wat het werk van Amos voorstelt. Amos leidt helemaal terug als M-S tot de Egyptische Ma-Sa, de kennis (sa) van het toetsen (ma), want Ma of Mht was de godin van het toetsen en de waarheid, van de oorspronkelijke egyptische urim en thummim. Ook serket, de schorpioenenmoeder of schorpioenen godin is hier een beeld van. Zo leerde de mens onderscheiden. tussen goed en kwaad, tussen het hogere en het lagere, het geestelijke en het vleselijke. Hiertoe moest de mens zich afzonderen. We kunnen daarom stellen dat zonder het boek Amos er geen Leviticus is. Leviticus 8 23 en Mozes nam een deel van het bloed en streek het aan Aärons rechter oorlel. Het bloed is d'm in het Hebreeuws, en in de Egyptische wortel betekent het de besnijdenis, voornamelijk de besnijdenis van het verstand. Dit is ook weer de wortel van Adam, 'hij die besneden is in zijn verstand, in zijn kennis'. Calvijn merkt hierbij op dat de psalmen zeggen : 'Brandoffers en slachtoffers hebben u niet behaagd, maar hij hebt mij de oren doorboord.' (Psalm 40) We kunnen hierbij opmerken dat dit iets geestelijks is, als de besnijdenis van het oor, het leren luisteren. In de Egyptische context betekent Leviticus 8:23 dan ook : en Mozes bracht de besnijdenis, d'm, aan op Aaron's oor. Het boek Amos is een betoog over de diepte van het toetsen, en gaat over het krijgsgevangenschap, zoals ook Paulus dat bespreekt in 2 Korinthe 10. Voor het toetsen is het belangrijk dat we in het heilige krijgsgevangenschap zijn en leren leven. Zouden we anders niet overmoedig oorlog voeren ? Het begint bij een diep krijgsgevangenschap in de gnosis waarin de mens opnieuw wordt opgevoed. Dit noemen we de wederopvoeding, die na de wedergeboorte moet komen. Dan, eDeN, plunderde de stam Issaschar, die voor de paradijselijke leegtes staat, en voor het piercen. Dit is het Scorpio teken, de symbolische kippenjacht, Serket in de egyptologie. De kippenjacht is een voorbereidende jacht. Dieper in Scorpio, in de paradijselijke leegtes, komen we tot de bokkenjacht, op bokken en renbokken, oftewel : 'van het letterlijke komen tot het symbolische', wat overgaat in Gad. Ook betekent het 'van komst tot buit'. Dat wat geplunderd was van de Issaschar stam werd gemaakt tot het boek Amos, en daarna Matteus. [2] De symbolische kippenjacht betekent : de strijd tegen de geest van overmoed. Scorpio, Serket in de egyptologie, staat voor de leegte, voor de paradijselijke afgrond, de piercings, de speer. Scorpio staat voor de kippenjacht. Dus om in de leegte te komen en te blijven is de kippenjacht noodzakelijk. De
5 Online Touch Home