33

Hydrofoil design Snelheid en vermogen in relatie tot de toepassing van foils. Ontwikkeling profielen begin vorige eeuw. ‘zero emission’ boten toenemen en daar kan foiling natuurlijk een belangrijke bijdrage aan leveren.” Met gebruik van minder energie wordt een hogere snelheid en een vergelijkbare actieradius verkregen. Wat zijn de uitdagingen waar je tegenaan loopt bij het toepassen van foils? “Dan moet je denken aan constructie, besturing, toepasbaarheid, statische en dynamische stabiliteit en de interactie met andere ‘onderwatersystemen’ zoals de aandrijving. Dat zijn de eerste barrières. Eigenlijk hebben we al deze elementen wel onder controle. De volgende uitdaging is vooral de diepgang. Voor de trailerbaarheid van kleine boten is het handig als je de foils kunt intrekken en datzelfde geldt wanneer je in ondiep water wilt varen. Dan is er nog de uitdaging van het gedrag in golven. Daarbij zijn de (hoogte) sensors van doorslaggevend belang want die moeten voorkomen dat de boot de neus in een aankomende golf begraaft en daarmee met een klap stilvalt. We werken nu aan een filter die de vlieghoogte aanpast aan het golfprofiel. Als laatste noem ik het onderhoud. Zeker in een professionele omgeving waarbij een boot niet vaak het water uitgaat, beïnvloedt aangroei op de vleugel de werking ervan aanzienlijk. Daar moeten we nog wat op verzinnen.” Door de vorm van de vleugel creëer je door bolling in het profiel een onderdruk waardoor in het water een liftend effect ontstaat. Er zijn diverse typen vleugels, zoals een V-, T- of J-vormige vleugel. Wat bepaalt de vorm? “Het type boot en het gebruik ervan bepalen de vorm van de foil. Een motorboot is daarbij eigenlijk het eenvoudigst, want er is maar één kracht, namelijk een voortstuwende, waar je rekening mee moet houden. Bij een zeiljacht is dat anders, daar heb je ook te maken met dwarskrachten op de romp door de zeilvoering. Je moet dan twee dingen bewerkstelligen; de boot liften en de drift beperken. Dat maakt het profiel ook heel anders van vorm en worden.” HISWA MAGAZINE 1 33

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication