34

Twee boten met verschillende typen foils Je bent eigenlijk meer een vliegtuig dan een boot aan het bouwen. Het toepassen van vleugels maakt voor een zeiljacht een kiel overbodig en door het vliegen is het hydrodynamisch ontwerp van een romp minder belangrijk. Wat zijn de afwegingen om het ontwerp van een foilende romp aan te passen? “Dat hangt af van hoeveel procent van de tijd de boot moet vliegen of varen. Als dat 50/50 is dan is een goed hydrodynamisch ontwerp wel van belang. Als het ontwerp alleen is gericht op vliegen dan is dat uiteraard minder belangrijk. Natuurlijk moet het ontwerp wel zo bedacht zijn dat de romp in staat is de ‘take off’ snelheid te bereiken. Dat betekent dat bootbouwers en ontwerpers anders moeten gaan denken; namelijk vanuit het concept vliegen in plaats van varen. Dat vraagt nogal wat aanpassing, want je bent eigenlijk meer een vliegtuig dan een boot aan het bouwen. Dat betekent dat je ook kennis vanuit de luchtvaart zal moeten adopteren en dat is nog even wennen! Bronnen An Experimentally Validated Dynamical Model of a Single-Track Hydrofoil Boat; G. P. van Marrewijk, J. K. Schonebaum, TU Delft, oktober 2017. Presentatie HISWA Symposium 2020; Challenges and opportunities in hydrofoil design, Johan Schonebaum, Flying Fish. Meer informatie: www.hiswasymposium.com De solarboat van de TU Delft 34 HISWA MAGAZINE 1

35 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication