37

in huis, alleen de zakelijke klant heeft vaak sneller en accurater hulp nodig om verder te kunnen.’ ‘Alles voor de watersporter hebben we in huis. De winkel hebben we nieuw gebouwd, maar monteren, installeren en onderhouden deden onze vaders al.’ Dat was wel even wennen, aldus Willem: ‘Ineens kwamen er mensen in de winkel die vroegen om fenders, pikhaken, poetsmiddelen en meer. Een klant die je moet bedienen. Gelukkig hebben we Guus, onze man die de regie heeft over de fysieke winkel. Hij is onze kracht op de vloer. Die kan je ’s nachts nog uit bed appen voor advies, hij antwoordt elke klant.’ De combinatie van fysieke winkel en webwinkel is wat de huidige tijd vraagt. Op de rijdende trein Naast Guus, het gezicht van de winkel, zitten er vier mensen op de online verkoop en vele monteurs op de weg. ‘De webshop bleef achter in de afgelopen jaren, maar toen kwam bootplus.nl erbij in de bedrijfsvoering. Een rijdende trein. De combinatie van fysieke winkel en webwinkel is wat de huidige tijd vraagt. En daar investeren we volop in, zeker de komende jaren extra.’ Bij de overnames speelt de webwinkel ook altijd een belangrijke rol. ‘De goodwill, klantenbestanden en producten kopen we op. We hebben bij de overname van Leusink geleerd dat we niet twee winkels willen hebben op een verschillende locatie, dat is niet onze ambitie. Maar verder nemen we alles over: van klanten tot telefoonnummers, website en meer. Daar zit de kracht, want we doen eigenlijk nooit marketingactiviteiten, maar bij een overname hebben we de kans om mensen direct te bereiken. Met een nieuwsbrief, via de media, een mailing en door op voorhand goed te communiceren wat we gaan doen. En zo behouden we dus ook ongeveer 80% van de voor ons nieuwe klanten. Allemaal mensen die het fijn vinden dat we voorzetten wat ze kennen, met daarbij vaak een groter assortiment en een verkoopteam dat ze kan ondersteunen. We streven ernaar om alles afgehandeld te hebben binnen 24 uur. “Een verademing”, horen we vaak van deze mensen.’ Communicatie en Whatsapp Ook de communicatielijnen zijn na overname goed en snel geregeld: alle telefoonnummers die er voor de verschillende bedrijven ooit waren, gaan naar Aquaservice. ‘Daar hebben we een goede welkomsttekst, een noodnummer en een zakelijke Whatsapp. Dat appen heeft heel veel nut: ik kan een monteur in direct contact brengen via zijn zakelijke Whatsapp-nummer met de klant en die wordt zo heel snel geholpen.’ Geen marketing dus, een luxepositie. Willem legt uit: ‘Natuurlijk, we doen marketingactiviteiten tijdens die overnameperiode, maar verder relatief weinig. Geen social en Google advertising, campagnes en advertenties offline, allemaal niet. Alleen voor de webshop Bootplus.nl doen wel online advertising. Wel zorgen we ervoor dat we goed zichtbaar zijn via onze werkkleding en onze online presentatie is mooi.’ Monteurs van Aquaservice komen aan boord om schippers weer op weg te helpen, zowel in de plezier- als beroepsvaart. HISWA MAGAZINE 1 37

38 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication