15

COLUMN Barst in booming bootverkoop? De coronapandemie heeft veel schade toegebracht. Ook bij watersportbedrijven. Denk daarbij aan jachtverhuurders, zeilscholen en watersportwinkels die gesloten zijn geweest. Bedrijven die zeil- of motorjachten bouwen en leveren hebben ook tikken gehad. Het ontbreken van beurzen hielp ook niet. Anderzijds is er een enorme stijging van de verkoop van nieuwe en gebruikte pleziervaartuigen. Met name toegankelijke boten zoals sloepen en kleine kajuitjachten. Bedrijven zijn praktisch uitverkocht en jachtmakelaars smeken om nieuw aanbod om aan de vraag te voldoen. Dat geldt over de hele wereld. Als voorzitter van de ICOMIA Grow Boating Committee hoor ik dat in alle 39 aangesloten landen boten als warme broodjes over de toonbank gaan. Zelfs de Poolse bevolking koopt massaal boten en er is daar een dringende behoefte aan jachthavens. Nederland kent opeens regio’s met wachtlijsten voor ligplaatsen. Maar het succes heeft ook een keerzijde. De klant wil nu iets kopen en niet pas volgend jaar. Als boten of onderdelen niet meer te koop zijn, zoekt de consument alternatieven. En dat kan zomaar iets zijn wat niks met watersport te maken heeft. Zaak is om snel weer te leveren maar dat heb je niet altijd in de hand. Veel spullen liggen nog aan de ketting in het Suezkanaal, de concurrentie tussen inkopers wereldwijd is moordend en de chips zijn op. We moeten maar eens goed nadenken over de wereldwijde productieketens zoals die nu georganiseerd zijn. Minder afhankelijkheid van ‘het verre oosten’ is nu wel duidelijk aangetoond. Daarom is het des te belangrijker om nu te investeren in binnenlandse én buitenlandse marketing voor de langere termijn. Immers: uit het oog, uit het hart. Onze nationale watersportcampagne Welkom op het water (www.hiswa.nl/welkomophetwater) is daar een voorbeeld van. Maar laat ji als ondernemer ook weten dat vrijheid, veiligheid en ontspanning in ‘the great outdoor’ het meest waardevol zijn voor welzijn en gezondheid. En dat er maar drie dingen belangrijk zijn: een boot, zonnebril en zonnebrand. Geert Dijks Directeur HISWA-RECRON HISWA MAGAZINE 3 15

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication