16

Internationale handel anno 2021 Hollen én stilstaan Grondstoffen die, bijna zonder uitzondering, duurder zijn geworden, een schakel van toeleveranciers die door beperkte vervoerscapaciteit onzeker is geworden, boten die niet afgebouwd of geleverd kunnen worden. De internationale handel maakte het afgelopen jaar veel uitdaging en verandering door. Door de coronacrisis, en door de Brexit, zijn de lijnen in de im- en export verlegd en verlengd. De watersportsector probeert oplossingen te vinden. Waar invloed is, lukt het aardig die in te zetten. Tekst: Dominique van Dam ‘Een jachtp is een samenstelling van heel veel verschillende onderdelen en die komen van veel verschillende toeleveranciers uit de hele wereld’, geeft Jeroen van den Heuvel, manager Handel bij HISWA-RECRON aan. ‘De jachtbouwer stelt de boot samen. Vroeger was de aanvoer van materialen en onderdelen heel betrouwbaar, ook vanuit de andere kant van de wereld. Nu gaat dat mis.’ Soms rollen die onderdelen nog wel uit de fabriek ergens op de wereld. ‘Maar dan valt het nog niet mee om die spullen in een container naar Rotterdam te krijgen’, zo vat Van den Heuvel het – misschien wel belangrijkste – probleem in de internationale handel samen. ‘Die containers zijn moeilijk te vinden en daar kwam de opstopping in het Suezkanaal nog bovenop. 16 ’Het gevolg: enorm hoge prijzen en complete fabrieken - zelfs in Europa - die stil lagen. Het valt niet mee om spullen in een container naar Rotterdam te krijgen. Twan Bogert, eigenaar van ASA Boot Electro B.V. ervaart dit dagelijks: ‘Het is nogal divers in de markt. Veel leveranciers hebben het voor elkaar, andere hebben levertijden drie tot vier keer langer dan normaal.’ Toch ziet hij het wel positief in: ‘De markt is groeiend. En waar de een niet kan leveren, kan de ander dat weer wel. Zo is het ook beetje stuivertje wisselen. We zullen met deze situatie zeker nog wel een jaar zoet zijn. Gelukkig hebben we met de meeste leveranciers een goede relatie, dat werkt in ons voordeel.’ Enorme vraag Voorraadbeheer en vervoer zijn niet de enige uitdagingen voor de sector. De prijzen van grondstoffen die in de jachtbouw traditioneel veel gebruikt worden, zoals staal, aluminium en hout stijgen hard. Sommige plussen al met tientallen procenten ten opzichte van vorig jaar. Zo is staal met 30 tot 35 procent veel duurder en ook houtsoorten kosten een goede 15 tot 20 procent meer dan normaal. Dat zet de winstmarge van de bouwers onder druk. Daartegenover is de markt voor de minder complexe boten booming in heel Europa. ‘De watersport geeft een veilige bubbel, het water trekt. Maar de levertijd van een nieuwe boot is soms lang’, zegt Michaël Steenhoff, manager Jachtbouw en Jachtservice bij HISWA-RECRON. Ook gebruikte boten zijn niet aan te slepen, makelaars scannen de HISWA MAGAZINE 3

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication