21

naar smaak worden ingericht. Natuurlijk kan hij ook opties laten ontwikkelen, waarbij we structurele dingen binnen de boot aanpassen. Denk aan een andere lay-out op het achterdek, of verbouwde meubels.’ In Nederland lopen de vakmensen die we nodig hebben. Bouwen in Nederland Dit hele proces, van ontwerp tot bouw, gebeurt in Groot-Ammers, een klein plaatsje in Zuid-Holland aan de rivier de Lek. Hier opende Koopmans begin 2017 een nieuwe werf: maar liefst drieduizend vierkante meter hal en twintigduizend vierkante meter aan ruimte aan de waterkant. ‘Bouwen in Nederland’, vult Floris Koopmans aan, zoon van Sietse en Brand Manager bij Zeelander Yachts, ‘heeft veel voordelen. Omdat wij veel persoonlijke en bijzondere wensen krijgen van klanten is het makkelijker voor ons om de kwaliteit in Nederland te bewaken. Sales, design, engineering en assemblage zitten allemaal vlak naast elkaar, zodat we snel kunnen schakelen. In Nederland lopen de vakmensen die we nodig hebben. In het verleden hadden we werven in het buitenland, maar als wij een opdracht voor een custom order daarheen stuurden, begrepen ze het toch niet altijd goed. We zijn niet snel tevreden.’ De arbeidsmarkt is een van de grootste uitdagingen. Toch lukt het tot nu toe de goede mensen te vinden en te binden. ‘Al 36 jaar is het moeilijk’, zegt Koopmans. ‘Maar als je een aardige, betrokken werkgever bent, goede arbeidsomstandigheden en geen ergernissen creëert, is het tot nu toe altijd mogelijk gebleken goed personeel te vinden. In Nederland dan, in de Verenigde Staten is het nog veel moeilijker, maar gelukkig hebben we daar nu één goede servicemedewerker.’ Groei in Nederland De koper van een Zeelander zit tot nog toe veelal in het buitenland, specifiek in de Verenigde Staten. Daar lijkt wel langzaam verandering in te komen. Floris legt uit: ‘Dit jaar was er veel meer interesse vanuit Nederland. De vermogende groep mensen hier groeit en die komt vaak bij ons. Dat zagen we bij de aanschaf van nieuwe boten. We hebben dit jaar van elk model dat wij produceren minstens één exemplaar aan een Nederlandse eigenaar verkocht.’ De tweedehandsverkoop was booming het afgelopen anderhalf HISWA MAGAZINE 4 21

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication