26

Tech Talk Hoe duurzaam is de watersport? In een serie van drie artikelen onderzoeken we welke rol duurzaamheid speelt in de watersport en de jachtbouw, aan de hand van de verschillende productiestadia. In dit derde en tevens laatste deel gaan we in op de ‘end of use’-fase van een boot. Tekst: Michaël Steenhoff Bedrijven in watersport en recreatie bieden producten aan die worden gebruikt in een setting waarbij we van een veilige en schone omgeving afhankelijk zijn. Het milieu moet zo min mogelijk belast worden. Het is belangrijk om zowel in het maakproces als tijdens het gebruik en in de afdankfase de milieubelasting te minimaliseren. Consumenten zijn steeds bewuster van de milieu-impact van hun handelen. Ze verwachten daarom van bedrijven dat ze producten leveren die op een duurzame wijze tot stand zijn gekomen en worden verwerkt als de levensduur ten einde is. De watersport- en recreatiesector is daarmee sterk afhankelijk van een schoon milieu: zonder schoon milieu geen watersport en recreatie. In dit artikel staat de verwerking van ‘end of use’boten (oftewel sloopboten) centraal. Samenwerking met windmolenindustrie Composietmateriaal wordt niet alleen in de jachtbouw gebruikt, maar in veel grotere eenheden bij de productie van bijvoorbeeld wieken voor de windmolenindustrie, de auto-industrie, leidingen en silo’s. In de EU wordt jaarlijks ongeveer 40.000 ton composietafval ‘verwerkt’ als opvulmateriaal voor bijvoorbeeld de wegenbouw, in cement of gestort als afval.1) In de EU stonden in 2016 rond 7.700 windmolens. In Nederland in 2020: 2.300. Gezien de 26 Deze boten moeten nog verwerkt worden. verplichtingen vanuit het Akkoord van Parijs om CO2-uitstoot fors te verminderen, neemt dit aantal sterk toe. Er is dus ook meer composietafval uit deze industrie te verwachten. In 2019 werd er een recordaantal van 22.893 windturbines met een gezamenlijk vermogen van 63GW wereldwijd geleverd en geïnstalleerd. De ambities van de EU liegen er wat dat betreft niet om. Volgens EU-vicevoorzitter Frans Timmermans mikt de EU op een windenergiecapaciteit op zee van 60GW in 2030 en 300GW in 2050. De huidige capaciteit is 12GW (Volkskrant, 19 november 2020). Daar is dus veel composietmateriaal mee gemoeid. Het is logisch om vanuit de jachtbouwindustrie hier de samenwerking op te zoeken om zo oplossingen voor het composietafval te vinden. De techniek is er Het recyclen van boten komt in Nederland (en ook daarbuiten) niet goed op gang. Het heeft een zeer beperkte impact in verhouding tot de hoeveelheid composiet dat als afval wordt verwerkt. De redenen hiervoor zijn: Kosten Het afvoeren en verwerken van een composiet jacht kost geld. Gemiddeld rond de 500 euro exclusief transport. Een eigenaar heeft hier vaak geen geld voor over en zal deze uitgave proberen te ontwijken.2) HISWA MAGAZINE 4

27 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication