27

Nieuwe rotorbladen voor windturbines maar straks afval? Geen betrouwbare en constante aanvoer Omdat er geen constante stroom van aanvoer van sloopboten is, is het voor bedrijven heel lastig hier een businessmodel op te bouwen. Fluctuaties in aanvoer leiden tot grote onzekerheid in de inkomstenstroom. Beperkte omvang van de aanvoer De omvang van de aanvoer vanuit de sloopboten is zeer beperkt. Hierdoor kan er geen massa ontstaan die nodig is om een verantwoord businessmodel op te bouwen. Verkrijgen milieuvergunningen lastig Een bedrijf dat zich wil specialiseren in afvalverwerking moet voldoen aan strenge milieueisen. De techniek om composietmateriaal te verwerken heeft wel stappen voorwaarts gemaakt. Technisch gezien zijn er goede mogelijkheden om polyester op een meer verantwoorde HISWA MAGAZINE 4 en herbruikbare manier te kunnen verwerken. Het kostenaspect voor de eigenaar is een belangrijke rem op het aanbieden van sloopboten. Dat verklaart waarom in verschillende jachthaven en langs waterwegen verlaten boten liggen waarvan de eigenaar niet is te achterhalen. Oplossingsrichtingen Op basis van de huidige omstandigheden is het eigenlijk niet mogelijk een levensvatbare businesscase te ontwikkelen voor de recycling van composiet boten. Hoe kunnen we dit wel mogelijk maken? Meer bewustwording Zowel de gebruiker als de branche moeten zich bewust zijn van de effecten als een boot in de end of use-fase terechtkomt. De gebruiker/eigenaar moet minstens een morele verplichting hebben om te zorgen voor een verantwoorde afvoer van zijn afgedankte boot. Gezien de kosten die hiermee samenhangen zal de moraliteit het vaak verliezen van de portefeuille. Bij het ontwerp moet er rekening mee worden gehouden dat een boot recyclebaar moet zijn. Bij de productie moeten afvalstromen worden beperkt of voorkomen en zoveel mogelijk herbruikbare materialen worden toegepast. Registratie is een oplossing: als je weet wie de houder is, is die traceerbaar en aanspreekbaar op het verantwoord afvoeren van zijn sloopboot. Identificatie- en registratieplicht Boten worden niet op naam geregistreerd en hebben geen kenteken zoals gebruikelijk in de auto- en caravanindustrie. Door te weten wie de houder is, is die traceerbaar en aanspreekbaar op het verantwoord afvoeren van een sloopboot en kunnen de kosten daarvoor ook bij de houder worden neergelegd. 27

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication