28

Daarbij moet in- maar ook uitschrijving uit het systeem een voorwaarde zijn. Net zoals bij het RDW-systeem. Om te komen tot een sluitend en werkend systeem voor het verantwoord verwerken van sloopboten, lijkt een verplichte en door de overheid ingerichte of gemandateerde registratie voorwaardelijk. Het huidige RDW-systeem voor de registratie van auto’s, caravans en aanhangwagens is in principe ook geschikt voor de registratie van boten. N.B. HISWA-RECRON is een groot voorstander van de identificatie- en registratieplicht. Kijk voor meer informatie in onze kennisbank: www.hiswarecron.nl/kennisbank. king te zoeken met bijvoorbeeld de windturbine-industrie. Daar zit vooral de massa en de constante aanvoer die nodig is voor een levensvatbare business case.. Het is noodzakelijk om samenwerking te zoeken met de windturbine-industrie. Wrakkenwet Instellen verwijderingsbijdrage Bij de aanschaf van bijvoorbeeld een auto of wasmachine wordt een verwijderingsbijdrage in rekening gebracht. Bij de aflevering van een nieuwe boot is dat niet het geval. Door een verwijderingsbijdrage (bij aanschaf of een jaarlijkse bijdrage gedurende de gebruiksfase) in te stellen kan een fonds worden ingericht waaruit de recycling van (composiet) boten kan worden betaald. Toekennen inleverbonus Om eigenaren te stimuleren hun sloopboot aan te bieden bij een verwerker, is het verstrekken van een ‘inleverbonus’ ook een overweging. Hierdoor worden de kosten (grotendeels) gedekt. De kosten van deze bonus kunnen worden afgedekt door een subsidie van overheidswege. (Internationale) samenwerking Omdat het aandeel van sloopboten in het totale aanbod aan composietafval beperkt is (naar schatting 4% tot 5% van het totale aanbod) is het noodzakelijk de samenwer28 Hoe zit het met de regelgeving? In Nederland kennen we de Wrakkenwet die de mogelijkheid biedt aan beheerders van ‘openbaar water’ wrakken te ruimen zonder dat die ‘Door belanghebbenden bij het vaartuig, of het opgeruimde voorwerp dan wel de zaken aan boord van of in of op het voorwerp aansprakelijk kunnen worden gesteld voor door die opruiming aan hen toegebrachte schade’. Deze wet biedt in elk geval voor de beheerders van openbaar water een juridische mogelijkheid verlaten boten op te ruimen, maar biedt nog geen oplossing voor boten die in private wateren worden achtergelaten. Stichting Jachtreceycling is een Nederlands privaat initiatief om sloopboten te verwerken. Daarnaast zijn er enkele lokale werven die de mogelijkheden hebben dergelijke boten te verwerken. Hier liggen verder echter geen verplichtingen voor booteigenaren aan ten grondslag. De regelgeving in het buitenland verschilt per land. In Frankrijk is door de French Nautical Industries Federation in 2009 een non-profit organisatie (APER) opgericht met als doel oude boten op een verantwoorde manier te verwerken. Omdat eigenaren niet willen betalen voor verwerking, wordt APER sinds 2019 door de industrie financieel ondersteund. Eigenaren kunnen zo hun boot kosteloos aanbieden voor sloop, waarbij ze dan wel de transportkosten zelf moeten betalen. De verwachting is dat APER op deze manier in vijf jaar tijd tussen de 20.000 en 25.000 boten recyclet. In Canada loopt een subsidieprogramma: het Abandoned Boats Program voor het verwijderen van wrakken en/of verlaten boten. In de EU heeft de zogenoemde Landfilling Directive (1999/31/EC) als doel de negatieve effecten van het storten van afval zoveel mogelijk te voorkomen HISWA MAGAZINE 4

29 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication