33

De grondstoffentoevoer valt stil, fabrieken zijn dicht en ook geopolitiek is er het een en ander aan de hand. Floris Lettinga, directeur Sales & Marketing bij Yanmar Marine International B.V. geeft ook aan dat de wereld veranderd is. ‘Er moet veel kloppen om het perfect te laten lopen. We hebben last van toeleveranciers die slecht leveren. De voorspelbaarheid op peil houden is lastig en de juiste configuratie op het juiste moment is een uitdaging.’ Pol en Lettinga bekijken beiden vooral mogelijkheden. ‘Communiceren met de klant is echt heel belangrijk. Wees transparant, blijf communiceren, ook als je geen leuk nieuws hebt. Klanten balen en vloeken heus even, maar aan het einde van het gesprek vinden ze het toch gewoon fijn dat je ze op de hoogte houdt. En: laat ze zien hoe het met de boot is, dat die bijna af is. Je kunt bellen, videobellen, een bezoek organiseren.’ En, zegt Pol: ‘Optimaliseer je processen, zoek naar eventuele andere leveranciers en communiceer ook met deze partijen goed en veel.’ ‘Natuurlijk zijn er containers en mankracht te weinig’ vult Lettinga aan, ‘maar investeren in mensen én systemen helpt enorm. Yanmar maakte de switch van een order management team naar een supply chain management gedreven organisatie. ‘Dat was al het plan voor de Covid-pandemie en gelukkig hebben we er veel profijt van. Het speelveld brengen we HISWA MAGAZINE 4 nu nog beter in kaart en we gaan nog meer investeren in meer en anders opgeleide mensen in ons bedrijf. We hebben altijd twee leveranciers voor alles, ook voor de pandemie al. Als Japans bedrijf hebben we ervaring met tyfoons en aardbevingen en hoe erg ook, het helpt ons nu zeker dat we wat gewend zijn.’ ‘Alles moet in redelijkheid en billijkheid op te lossen zijn nu’, zegt Lettinga. ‘Er is veel begrip. Met een motor van vijfduizend euro kan je niet verantwoordelijk worden gehouden voor het niet uitleveren van een boot die zevenhonderdduizend euro kost in totaal. Bij Yanmar proberen we oplossingen aan te dragen. Zo sturen we bijvoorbeeld een dummymotor, zodat de jachtbouwer daarmee een serie boten kan produceren. Vervolgens komen we langs met monteurs om in heel korte tijd bij levering van die motoren alles zo snel mogelijk in te bouwen. Het is niet ideaal, maar wel de oplossing.’ Als branche moeten we lessen leren. Iedereen is onderdeel van deze supply chain crisis. Lessen leren ‘Als branche moeten we lessen leren’, kijkt Pol vooruit. ‘Iedereen is onderdeel van deze supply chain crisis. We moeten gezamenlijk een trampoline creëren, voorraden aanleggen en als land een eigen plan trekken, zodat we minder afhankelijk zijn. Natuurlijk eindigt dit een keer, maar het zal zeker nog eens gaan voorkomen.’ Pol ziet in dit proces ook een rol weggelegd voor HISWA-RECRON: ‘De organisatie moet hard op de deur kloppen van de betrokken partijen die invloed hebben. De EU moet handelen, de wet- en regelgeving moet echt onder de loep. Samen maak je een vuist.’ ‘De keten heeft smeerolie nodig en dat kunnen overheden samen regelen’, beaamt Jeroen van de Heuvel, hoofd Afdeling Jachtbouw 33

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication