43

COLUMN Sunny side up Ondernemers zijn meestal zeer positief ingesteld. Dat moet ook wel want die energie hebben ze nodig om vooruit te komen met hun bedrijf. Om kansen te zien. Om in te spelen op actuele ontwikkelingen. Zoals de vraag van de consument die wil investeren in een veilige bubbel in coronatijd. Een boot bijvoorbeeld. Onze conjunctuurmeting wijst uit dat in 2020 de watersportsector met bijna 9% is gegroeid. Met name de importeurs van boten en motoren en de dealers steken daar nog ver bovenuit. Dat geldt ook voor makelaars en jachtservicebedrijven. Het eerste half jaar van 2021 was voor deze bedrijfsgroepen eveneens grandioos. Vooruitkijkend naar eind dit jaar zijn de jachtwerven en servicebedrijven zeer positief. Maar de importeurs van boten, experts en makelaars zijn juist negatief. De keten gaat stagneren door een tekort aan nieuwe of gebruikte boten en materiaal. Import van boten en spullen is vanwege de concurrentie met de koopgekte in andere landen lastig. En jachtbouwers hebben grote moeite om offertes op te stellen voor 2022 en verder, vanwege de onzekerheid over de enorme en onvoorspelbare prijsstijgingen van materialen. Er dreigen verbrande randjes rond het ‘sunny side up’ spiegelei. We moeten ervoor zorgen dat niet de hele onderkant van ons spiegelei verbrandt. Omdraaien is onbespreekbaar want dan is de sunny side down. Dus we gaan door. HISWA-RECRON maakt aangepaste algemene voorwaarden en offertes met clausules voor uitgestelde levering door overmacht. En wij blijven met jou de sector promoten voor de lange termijn. Op bijvoorbeeld de HISWA te water, hiswa.nl en yachtsholland.com. Want de zon is boven ons en ‘the only way is up’! Geert Dijks Directeur HISWA-RECRON Het vakblad voor de watersportbranche Jaargang 28, nummer 4, augustus 2021 Dit is een uitgave van Adverteren in HISWA Magazine magazine MA G A Z I NE Ook dit jaar zijn er weer volop mogelijkheden om te adverteren in dit blad. Het volgende nummer van HISWA Magazine staat in het teken van export, innovatie en handel. Het blad kent een oplage van 6.000 exemplaren en wordt gratis verspreid onder HISWA Erkende Bedrijven en alle overige watersportbedrijven in Nederland. Denk aan jachthavens, jachtbouwers, charterbedrijven, reparatie- en onderhoudsbedrijven, watersportwinkels, importeurs, bootverhuurders en zeilscholen. Verder ontvangen belangrijke stakeholders bij het Rijk, provincies en gemeenten het blad. Thema: HISWA te water 1 - 5 september, Batavia Haven Lelystad Er zijn verschillende mogelijkheden om te participeren in HISWA Magazine. Adverteren met een gewone advertentie, het plaatsen van een advertorial of het meesturen van een brochure of flyer (een insert). Met één advertentie, advertorial of insert in HISWA Magazine worden ruim 18.000 professionals in de watersport bereikt. Daarnaast is het blad online te lezen. Jachtbouw bij Zeelander Yachts Elke boot een collectors item Zakendoen in het post-corona tijdperk Neem voor meer informatie over tarieven en mogelijkheden contact op met Frank van Gils: f.gils@roskammedia.nl of 06 53 88 82 66. www.hiswarecron.nl/ magazines HISWA MAGAZINE 4 43

44 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication