18

handel Internationale handel anno nu De ondernemer pakt kansen en lost problemen op De internationale handel staat al tijden onder druk. Ondernemers in de jachtbouwindustrie hebben onder andere te maken met stijgende container- en transportprijzen, handelsbelemmeringen en veranderend voorraadbeheer. Wat doen zij om nu en in de toekomst de handel door te kunnen laten gaan? Nemen ze andere beslissingen? Wat verwachten ze van de overheid? Een aantal ondernemers blikt vooruit. De tijd die mensen op het water doorbrengen nam in het coronajaar fors toe. Een mooie ontwikkeling, met soms een keerzijde. Want waar meer gevaren, gebouwd, vervangen en verkocht wordt, zijn meer grondstoffen, meer materialen en meer mankracht nodig om aan de vraag en de wens van de klant te voldoen. Een uitdaging af en toe, maar met veel kansen, zeggen ondernemers. Het voorraadbeheer is een van de vraagstukken die steeds weer opspeelt. Ondernemers blijken veerkrachtig, positief en voorbereid. Michiel Grondstra, Manager Purchase & Product Management bij Lankhorst Taselaar koos voor meer voorraad, dicht bij huis. ‘Er ontstond een enorme druk op de vraag naar materialen en grondstoffen, die ging van 0 naar 150%. In ons bedrijf zijn we meer in voorraad gaan nemen. Voor een gezond bedrijf, dat het financieel aankan, is dat een goede optie.’ Het helpt een beetje: ‘Ik heb meer voorraad in de buurt, maar ook veel meer vraag.’ Hij maakt ook op andere gebieden structureel andere keuzes. ‘Ik plan twee keer zover vooruit: zeker twaalf maanden. We haalden voor een deel de productie van ons huismerk Talamex terug naar Europa en we zorgden voor extra leveranciers uit Azië en Europa waar dat mogelijk is. Maar toch, veel onderdelen voor assemblage in Europa blijven uit het Verre Oosten komen. Dat geeft af en toe spanning, hoe groot onze voorraad ook is. Uiteindelijk gaat het er gewoon om dat we het net een beetje beter doen dan de concurrent.’ Verder vooruit bestellen Roel ter Heide, eigenaar van WhisperPower, beaamt dit: ‘Het was even schrikken gedurende twee maanden vorig jaar, maar nu loopt het weer als vanouds. Onze productie kreeg te maken met trage leveringen uit China. Dat is iets waar ik nu rekening mee houd door verder vooruit te bestellen’, zegt ook hij. Daarnaast deed Ter Heide nog wat andere ingrepen om zo snel mogelijk gezond door te kunnen: ‘De afnemers gingen op ons verzoek sneller betalen en ik heb snel een professioneel Reshoring - het terughalen van productie uit lagelonenlanden - is een trend. Boot Show Genua 18 HISWA MAGAZINE | 05 2021

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication