29

het standpunt Veel watersporters – al dan niet met een vuilwatertank aan boord – houden zich niet aan het lozingenverbod. Het blijkt in de praktijk erg lastig om in bestaande vaartuigen een tank in te bouwen. Volume is een probleem, geur is vaak ook een groot nadeel. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) wil de afsluiters van vuilwatertanks voortaan verzegelen. Zodat mensen er niet mee kunnen sjoemelen en alsnog het toiletwater lozen. Momenteel werkt het ministerie de uitvoering van deze verzegeling uit in het zogenaamde Besluit Activiteiten Leefomgeving (BAL). Het BAL komt per 1 juli 2022, maar wanneer de verzegeling verplicht wordt, is nog niet vastgelegd. HISWA-RECRON vindt om meerdere redenen het niet realistisch om snel een verzegeling in te voeren. Op de eerste plaats is het een onhaalbare, buitenproportionele maatregel. Het huidige lozingenverbod werkt slecht omdat er praktische bezwaren zijn, niet door onwil van watersporters. Ten tweede is verzegeling al snel gecompliceerd, zeker langs de kust. En tot slot is de handhaving ingewikkeld. Verzegeling bewijst dat de overheid uitgaat van onwil bij watersporters. De oplossing: zuiveringssysteem aan boord HISWA-RECRON vindt een zuiveringssysteem aan boord, waarbij het toiletwater wordt gezuiverd van ziekmakende bacteriën, de beste oplossing. Fabrikanten werken inmiddels aan verschillende systemen. Daar zitten, naar verluidt, ook kleine systemen bij die redelijk betaalbaar zullen worden aangeboden. Zuiveringssystemen zijn daarmee een goed alternatief voor de vuilwatertanks. Het lozen van gezuiverd toiletwater wordt op deze manier mogelijk. Het effluent (gezuiverd afvalwater) moet voldoen aan de Zwemwaterrichtlijn: 90 percentiel, uitsluitend bacteriologisch. Daarnaast moet de zuiveringsinstallatie zijn gecertificeerd. Om een certificaat te halen, moeten de apparaten een duurtest ondergaan. De duurtest in een laboratorium is kostbaar. Er wordt nog gewerkt aan een oplossing voor deze drempel. HISWA-RECRON zet in op een overgangstermijn van minimaal vijf jaar waarbij waterzuivering is toegestaan en breed beschikbaar, inzetbaar en betaalbaar is. “Wij zijn ervan overtuigd dat watersporters bereid zijn om hun toiletwater te zuiveren, als er niet al te grote, goede, betaalbare zuiveringssystemen op de markt zijn”, aldus Jeroen van de Heuvel, hoofd afdeling jachtbouw en watersport bij HISWA-RECRON. “Het ingewikkelde systeem met verzegeling en handhaving is betuttelend en onnodig. De handhaving kan nooit voldoende om watersporters te dwingen hun afsluiter te verzegelen. Een technische oplossing werkt veel effectiever dan een handhaver.” De regelgeving staat andere oplossingen toe. Maar behalve het chemisch toilet blijken in de praktijk andere oplossingen weinig te worden toegepast aan boord. Daar liggen nog wel kansen voor creatieve ondernemers. Reactie van het Watersportverbond We vroegen het Watersportverbond om een reactie. “Het Watersportverbond staat voor schoon water, maar vindt eveneens het termijn van de verplichte verzegeling onrealistisch. Dit omdat de beste oplossing, een compact en betaalbaar zuiveringssysteem, nog niet op de markt is”, aldus Arno van Gerven, directeur van het Watersportverbond. “Wij zien meer in een overgangsperiode van vijf jaar, waarin jachthavens voor meer uitpompstations kunnen zorgen en er zuiveringsinstallaties op de markt kunnen komen.” TE KOOP JACHTHAVEN IJSSELDELTA MARINA (Hattem) Jachthaven is gelegen op ruim 5 hectare erfpachtgrond. Op het terrein bevinden zich onder andere; 240 ligplaatsen, 20 camperplaatsen, verwarmd sanitair met wasserette en een havenkantoor. € 1.100.000,- k.k. Tel. 0341 - 25 23 63 Referentienummer: 210111 www.vandeloosdrechtrbm.nl F.A. Molijnlaan 28 8071 AG Nunspeet Postbus 8 8070 AA Nunspeet DÉ RECREATIE BEDRIJFSMAKELAAR 05 2021 | HISWA MAGAZINE 29

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication