innovatie Elektrisch varen Hallo innovatie, dag stank, lawaai en trillingen Op dit moment zijn naar schatting zo’n twintigduizend van 350 duizend boten in Nederland aangedreven door een elektrische motor. Harde cijfers zijn er niet, maar in ieder geval is er nog een wereld te winnen in deze tak van sport. Tegelijkertijd gaan de ontwikkelingen razendsnel. Hoe wordt varen met een niet-fossiele aandrijving net zo’n succes als elektrisch rijden? Elektrisch varen is haalbaar, daar zijn de experts het over eens. Maar, zeggen ze ook, het hangt af van de soort boot, de afstand die je wilt varen en hoe hard je wilt varen. Op sloepen is een accu al vrij normaal, op kleinere zeilboten begint het te komen. ‘De elektrische aandrijving is niet meer het probleem. Zelfs in de binnenvaart en in dredging, shortsea, binnenvaart en veerboten is dit steeds gangbaarder’, zegt ir. Klaas Visser, docent Marine Engineering aan de TU Delft. ‘Het gaat er meer om hoeveel elektrische energie je mee kunt nemen.’ Na een eerste groei in de eerste tien jaar van deze eeuw, is er een tweede groeistuip in de afgelopen jaren. ‘Eerst kwam de technisch georiënteerde klant’, zegt Anton van Wijk, eigenaar van De Stille Boot in Heeg. ‘De laatste vijf tot zes jaar kwamen mensen die interesse hebben in duurzaamheid. En nu, de laatste twee jaar zien we in de coronapandemie ontzettend veel nieuwe watersporters. Voor die mensen is een dieselmotor net zo nieuw als een elektromotor.’ Arjan Koetsveld, eigenaar bij Jachthaven Wiegmans, ziet nog een andere driedeling: ‘De mensen die aan het milieu denken, booteigenaren die varen in een zone waar elektrisch varen nu of in de nabije toekomst de enige mogelijkheid is en mensen die zakelijk voordelen zien in vergroening van de vloot.’ Sinds de coronapandemie zijn er veel nieuwe watersporters. Voor die mensen is een dieselmotor net zo nieuw als een elektromotor. ‘Het ziet er ontzettend hoopvol uit’, zegt Paul de Groot, Manager Waterrecreatie bij HISWA-RECRON. ‘En het kan snel gaan, het is echt tijd om dingen te gaan doen.’ Dat beaamt Van Wijk. Al meer dan vijftien jaar werkt hij als pionier in de wereld van het elektrisch varen. ‘We doen alles wat nodig is om van elektrisch varen een succes te maken. En dat begint met het ondersteunen van de werven en dealers met kennis. Uiteindelijk is de juiste configuratie voor de eindklant het allerbelangrijkste. De dealer moet het verhaal alleen nog leren, Elektromotor van WaterWorld. is nog wat onzeker. De Stille Boot kijkt samen met de dealer of bouwer wat nodig is. We maken brochures, creëren duidelijkheid over hoe lang je kunt varen met welk accupakket. Ook zetten we in op betaalbare oplossingen.’ Voorzieningen De uitdagingen zitten vooral in de voorzieningen. ‘De randvoorwaarden’, zegt Van Wijk, ‘zijn wel duidelijk: een kleine accu kan mee naar huis, maar binnensteden hebben meer oplaadpunten nodig. Het vraagstuk is prima op te lossen, maar gemeenten zijn simpelweg te laat begonnen. Jachthavens hebben meer dan voldoende stroom. In de nacht is er nog meer dan voldoende ruimte op het stroomnet.’ De Groot werkt samen met zijn collega Michaël Steenhoff, Manager Jachtbouw, bijna dagelijks aan het dossier elektrisch varen. ‘We kunnen het voorzieningenprobleem niet van vandaag op morgen oplossen, maar we hebben zeker havens nodig waar je kunt laden. We kunnen wachten op de overheid, maar vragen ook havens om actief te zijn. Kijk niet de kat uit de boom, maar zet die stap, wees de verandering.’ Ze stimuleren zaken waar de overheid wel snel kan helpen: ‘We zien graag de actieradius van een accu groter om elektrisch varen echt tot een succes te maken. Dat kan met grotere accu’s, maar ook met anders gebouwde boten of 22 HISWA MAGAZINE | 06 2021
23 Online Touch Home