33

Gulf Diesel Green is op 15 jachthavens in Nederland verkrijgbaar. branding. Ook wij zijn verplicht om een component plantaardige brandstof toe te voegen. De schadelijke effecten daarvan heffen we op door enzymtechnologie. De bio-ethanol trekt water aan, waardoor dat dus in de brandstof en in de tank komt. Enzymtechnologie breekt dat water weer af en voegt bovendien zuurstof toe aan de brandstof. Het resultaat is een heldere vloeistof en een meer volledige verbranding. Dat bespaart uitstoot van broeikasgas.” Alle branders zijn schoon en de motorolie wordt niet meer zwart: HVO is een veel schonere brandstof. Niet in de rook Gulf levert voor de buitenboordmotoren en hekdrives die op benzine lopen geen euroloodvrij (verplicht 10 procent bio-ethanol) maar Gulf Super 98 Green. In de benzine die tegenwoordig E5 heet, met het hogere octaangehalte, is 5 procent bio-ethanol verplicht. Voor dieselmotoren in jachten is Gulf Diesel Green op 15 jachthavens in Nederland verkrijgbaar. De superbenzine op 12 daarvan. “Dankzij de enzymtechnologie ontstaan gelijkmatiger molecuulketens,” licht Van Andel een tipje op van de chemie achter brandstoffen. “De brandstof verbrandt daardoor vollediger. Zo ontstaat minder roet, minder fijnstof en er is minder brandstof nodig voor hetzelfde vermogen. Ook blijft de diesel en benzine langer goed in de tank. In een boot zit je bovendien vaak vrij dicht bij de uitlaat, met wind in de rug is dat niet zo gezond. Minder uitstoot is ook prettiger voor de opvarenden.” Naast verbeterde fossiele brandsof zijn ook verschillende synthetische brandstofsoorten te tanken langs het water. In een eerder artikel in HISWA Magazine (nummer 6 van 2019) werden nieuwe alternatieven opgesomd met voor- en nadelen erbij. Het product GTL, een dieselvariant gemaakt uit aardgas (Gas To Liquid), werd bekritiseerd en lijkt te worden vervangen door HVO (Hydrotreated Vegetable Oil). Sommige motorenfabrikanten wilden geen garantie geven na GTL tanken. Gebruikers meldden bokkende motoren. “GTL heeft een lagere energetische waarde,” merkt Van Andel op. “Het product is op zijn retour.” Met HVO zijn positievere ervaringen te beluisteren. Certificaat Yachtcharter Huibers verhuurt motorjachten en vult de tanks met een eigen walstation. Die wordt gevuld met HVO aan het begin van het seizoen en naar rato van het verbruik bijgevuld. “Dit jaar hebben we net iets meer dan 50 kubieke meter getankt,” meldt Jan Huibers tevreden. “Binnenkort komt de leverancier met een certificaat waarop staat vermeld hoeveel CO2 we inmiddels hebben bespaard ten opzichte van gewone diesel door HVO te tanken. Het bevalt bijzonder goed. Nu we de meeste boten winterklaar hebben gemaakt, heb ik de kachels geïnspecteerd. Alle branders zijn helemaal schoon. Ook de motorolie wordt niet meer zwart. Het is goed te zien dat HVO een veel schonere brandstof is.” HVO is 20 tot 30 cent per liter duurder dan fossiele diesel. HVO kan in pure vorm getankt worden, waarbij de dieselvariant volledig uit hergebruikte plantaardige vetten (afgewerkt frituurvet bijvoorbeeld) bestaat. Er zijn ook mengvormen, zoals Blauwe Diesel, die 80 procent aardolie en 20 procent HVO bevat. Methanol op komst Natural Yachts uit het Friese Heeg richt motorjachten van de Poolse werf Northmann in voor elektrisch varen. De werf heeft een waterstofcel in ontwikkeling die daarbij elektriciteit kan opwekken om de actieradius te vergroten. Die brandstofcel zou in eerste instantie methanol als energiedrager gebruiken, in een later stadium mogelijk waterstof. In de praktijk is nog niet met de brandstofcel gevaren. 06 2021 | HISWA MAGAZINE 33 Tekst: Hans Buitelaar

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication