34

nieuws NIEUWSINNOVATIE Elektromotoren gemariniseerd De efficiënte elektromotoren die het Britse bedrijf Saietta ontwikkelde zijn gemariniseerd. Het technologiebedrijf ontwikkelde de laatste jaren motoren die in de wielen van auto’s en vrachtwagens zorgen voor heel directe aandrijving en elektromotoren voor motorfietsen. Op de METSTRADE Show was de lancering van Propel, de maritieme tak van het bedrijf. De eerste producten zijn een buitenboordmotor Propel S1 met een vermogen van 10 kW (plm 25 pk equivalent) en een binnenboordmotor Propel D1 van eveneens 10 kW, opgegeven als equivalent voor een 20 pk inboord diesel. Propel richt zich speciaal op de vervangingsmarkt nu steeds meer Europese steden geen boten met verbrandingsmotoren meer op de grachten en kanalen toelaten. De motoren zijn compact en volgens de fabrikant veel efficiënter – met hetzelfde accupakket is verder te varen. www.propel.me Zon en water in de accu Charge Up is een geautomatiseerd systeem waarin zonnepanelen, eventueel een windmolen en een waterstofbrandstofcel zijn gekoppeld als laders van een accubank aan boord. De start-up PowerUp uit Estland presenteerde dit laadsysteem voor aan boord tijdens de METSTRADE Show. PowerUp ontwikkelt allerlei kant-en-klare systemen waardoor hun waterstofbrandstofcellen makkelijk in een elektrische installatie kunnen worden toegepast. De acculader voor aan boord werkt met een zonnepaneel en een slimme laadregelaar die de brandstofcel stopt als de zon de accu laadt, het laden stopt als de accu vol is, maar de waterstof aanspreekt als er energie wordt gevraagd in het donker. Tijdens de ontwikkeling werd het systeem getest op een zeiljacht – de Charge Up is nadrukkelijk bedoeld voor de huishoudfuncties – ook als die soms piekvermogens van meer dan 400 Watt vragen. www.powerup-tech.com Stikstofstopper Stikstofdioxide, roet en koolstofdioxide kunnen worden afgevangen uit uitlaatgassen van diesels via selective catalytic reduction (scr). In de praktijk betekent dat een installatie tussen de motor en het eind van de uitlaatpijp, die in de binnenvaart al veelvuldig wordt toegepast om aan de uitstootnormen te voldoen. Xeamos, een Nederlandse fabrikant en ontwikkelaar van gasbehandelingssystemen, introduceerde op de METSTRADE Show een verbeterde versie van de scr-installatie, die compacter is en daardoor ook geschikt is voor inbouw op (grote) jachten met motoren tot 800 kW (1000 pk). Daarmee voldoen jachten aan de normen die gelden voor de beroepsvaart, IMO tier III. www.xeamos.com Alles gekoppeld Alle instrumenten die aan een NMEA-netwerk kunnen worden gekoppeld, kunnen vanaf verschillende panelen worden bediend dankzij het Yachtsense Digital Control System. Yachtsense Link zorgt altijd voor de best beschikbare internetverbinding: een WiFi-netwerk aan boord wordt geleverd via de dubbele simkaart via 4G of 5G, of via het WiFi-netwerk in de haven. De Yachtsense App maakt het mogelijk om dit alles te doen vanaf het scherm van de telefoon of tablet, ook op afstand. De permanente internetverbinding zorgt ook voor alarmen bij water in de bilge of als de boot zijn ligplaats verlaat. Yachtsense Ecosystem noemt instrumentenfabrikant Raymarine dit gekoppelde systeem, dat in januari op Boot Düsseldorf wordt gepresenteerd. www.raymarine.com 34 HISWA MAGAZINE | 06 2021

35 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication