wet- en regelgeving Doelgerichte wetgeving soms slecht begrepen Kwart eeuw CE-keur smeert handel met minimumnormen De Wet Pleziervaartuigen bestaat 25 jaar en heeft positieve effecten gehad. Het schort echter soms nog aan bekendheid van de werking en bedoeling van de wet, blijkt uit een rondvraag onder betrokken instanties. Certificeringsinstituut ECB pleit voor meer opleiding van juristen, de overheidsinspectie wil een infoblad voor watersporters. Tekst: Hans Buitelaar De Sturier 500 CS De Wet Pleziervaartuigen werd 25 jaar geleden van kracht als Nederlandse uitwerking van de Europese richtlijn Recreational Craft Directive (RCD). EU-landen probeerden hiermee de handel in pleziervaartuigen tussen verschillende Europese landen gemakkelijker te maken door overal dezelfde eisen aan veiligheid en uitstoot te stellen waaraan de boten moeten voldoen. Dat maakt dat de concurrentie eerlijker, is de gedachte. Zo wordt meteen de watersporter behoed voor onveilige boten. Internationaler Mensen krijgen meer keuzeruimte om eerder te kunnen stoppen met werken, doordat fiscale regels rondom regelingen voor vervroegde uittreding en bovenwettelijk verlof worden aangepast. Werkgevers krijgen de mogelijkheid om met hun oudere werknemers af te spreken dat ze eerder stoppen met werken. Van 2021 tot en met 2025 hoeven werkgevers over regelingen voor vervroegde uittreding geen heffing (RVU-heffing) te betalen tot een bedrag dat netto overeenkomt met de AOW. Voorwaarde is wel dat de werknemer op z’n vroegst drie jaar vóór zijn AOW-leeftijd stopt. “Hoewel onder Nederlandse jachtbouwers eerst weerstand was tegen de RCD en de wet, is uiteindelijk een positief effect merkbaar,” constateert directeur Hein Bloemers van certificeringsbureau ECB. “Er is een kader gekomen om te bepalen of boten en hun uitrusting aan de veiligheidsnormen voldoen. Door de innovatieve kracht van jachtwerven, maar mede door de toetsmogelijkheid van de wet, is de kwaliteit van jachten en uitrusting verbeterd sinds 1997. Met name Frankrijk nam voor ’97 maatregelen om de thuismarkt te beschermen. Voor Britse werven was de verkoop van jachten over het Kanaal moeilijk. De regels zijn nu overal hetzelfde. In de vorige eeuw ging voor Nederlandse werven een groter deel van de productie naar kopers uit eigen land of Duitsland. Nu is ook voor de jachtbouw hier de markt veel internationaler geworden.” De norm is een hulpmiddel voor werven om zo te bouwen dat hun producten goed en veilig zijn. Ruimte voor innovatie “De norm is een hulpmiddel voor werven om zo te bouwen dat hun producten goed en veilig zijn,” legt Arthur Carlebur van het Nederlands Normalisatieinstituut NEN uit. “We geven in normen aan wat de veilige manier is om nieuwe typen accu’s in te bouwen of om nieuwe brandstoffen toe te passen. De wet is zo opgesteld dat er ruimte blijft voor innovatie. Daarom staan er bijna geen productievoorschriften in. Als een ontwerper iets nieuws bedenkt, is het diens verantwoordelijkheid om aan te tonen dat het ontwerp aan de veiligheids- en emissienormen voldoet.” Extra scholing De ruimte die de wet laat voor productontwikkeling vinden Bloemers en zijn collega Dick Marijnen van ECB positief. Toch zien ze daar een probleem. Er zijn gevallen bekend waarin een koper een werf aanklaagde vanwege vermeende tekortkomingen. 24 HISWA MAGAZINE | 01 2022
25 Online Touch Home