25

Werfvloer bij Sturiër. “Dan kijkt een rechter of de boot aan de norm voldoet. Wat advocaten en rechters vaak niet begrijpen, is dat de wet geen absolute normen stelt over bijvoorbeeld de dikte van het staal of andere technische details, maar dat de wet ‘veiligheid’ als doel stelt en dat een werf zelf methodes mag ontwikkelen om aan die eis te voldoen. Als de veiligheid is aangetoond, krijgt een boot een CE-keurmerk. In sommige rechtszaken is toch teruggegrepen op zaken als materiaaldikte en deed een rechter op basis van verklaringen van experts een uitspraak. Dat is een onjuiste interpretatie van de Wet Pleziervaartuigen. Extra scholing van juristen zou hier op zijn plaats zijn.” Aankoopchecklist De Inspectie Leefomgeving en Transport (IL&T) houdt namens de overheid toezicht op de naleving van de wet en ziet voordelen: “Het is duidelijk aan welke eisen moet worden voldaan. Dit zorgt voor een gegarandeerd niveau van veiligheid en een reductie in geluids- en uitlaatemissies,” zegt Natasja Kamp, senior inspecteur bij IL&T. De dienst oppert meer voorlichting over de wet aan watersporters, zoals een checklist bij aankopen. “IL&T bekijkt de mogelijkheid om hierover een infoblad op te stellen. Daarmee kan onwetendheid bij het publiek worden weggenomen over de eisen die worden gesteld aan zelfbouwvaartuigen en de noodzaak tot herkeuring na een ingrijpende verandering aan een vaartuig.” De CE-normen hebben professionalisering van de sector teweeg gebracht. Speciale voorschriften Als door watersportbedrijven innovatieve vaartuigen worden ontwikkeld, overlegt IL&T met de inspectiediensten van andere EU-landen of die binnen de wet een CE-markering kunnen krijgen of dat speciale voorschriften moeten worden geformuleerd. Het gebruik van waterstof of de ontwikkeling van gemotoriseerde surfplanken zijn onderwerpen waarover in de adviescommissie RCD wordt gesproken. Het NEN kijkt of binnen de kaders van de RCD normen kunnen worden geformuleerd voor de juiste toepassing. Als jachtbouwer kijkt directeur Auke van der Werff van Sturiër Yachts nuchter naar de wettelijke rompslomp. “Ook voor de komst van de Wet Pleziervaartuigen bouwden we al goede boten en verkochten die aan buitenlandse klanten. De CE-normen hebben wel professionalisering van de sector teweeg gebracht. Het zelf bouwen van jachten of afbouwen van casco’s door particulieren is bijna helemaal verdwenen. Dat heeft een gunstig effect op de prijs van gebruikte jachten.” 01 2022 | HISWA MAGAZINE 25

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication