De regelgeving rondom milieu-impact wordt alleen maar strikter, ook in de jachtbouw. Life Cycle Analyse noodzakelijk Op dit moment is er echter nog geen LCA beschikbaar die we op jachten kunnen toepassen. Er zijn wel pogingen in die richting gedaan, maar de focus daarbij lag vooral op superjachten. Het is dus de moeite waard, en eigenlijk noodzakelijk, om hier verder onderzoek naar te doen, bijvoorbeeld binnen een innovatieproject. Zeker ook omdat een pleziervaartuig op verschillende manieren en met verschillende materialen gebouwd kan worden. We kunnen daarbij ook leren van andere industrieën in bouw en constructie. Om toch een beeld te krijgen, kan een blik op de bevoorradingsketen raadzaam zijn. Fabrikanten van materialen en (deel)producten moeten steeds vaker aangeven hoe hun product tot stand is gekomen, welke grondstoffen daarvoor zijn gebruikt en welke emissies daarbij zijn vrijgekomen. Een jachtbouwer kan beginnen met deze vragen te stellen in zijn toeleveringsketen want bij de jachtbouwer komen alle elementen bij elkaar. Door het ‘optellen’ van die data wordt een start gemaakt met het in kaart brengen van de ecologische voetafdruk van een jacht per levenscyclus. Waarbij het ideale einddoel zou moeten zijn om circulair te produceren. Een ander probleem is het ontbreken van data. Hierdoor kan er geen goed totaalbeeld verkregen worden van de emissiewaarden Het gebruik van milieuvriendelijke technieken en materialen speelt een grote rol bij de bouw. van een jachtpopulatie. Stel dat we al inzicht zouden hebben in de LCA van een jacht, dan is het lastig om voor de ‘bootpopulatie’ in bijvoorbeeld Nederland de totale impact vast te stellen. Dat komt door het ontbreken van een bootregistratiesysteem waarin allerlei data worden opgeslagen. HISWA-RECRON zet zich al jaren in om een dergelijk identificatie- en registratiesysteem voor elkaar te krijgen. Een blik op de bevoorradingsketen kan raadzaam zijn. Er liggen dus nog grote uitdagingen op de weg naar een ‘holistische’ benadering van het product jacht, waarbij vanaf de aanlevering van grondstoffen en materialen via productie en gebruik naar ‘end of life’ gekeken wordt naar de ecologische voetafdruk. Een LCA is van groot belang om een goed inzicht te krijgen in de milieubelasting per levensfase. HISWA-RECRON onderzoekt in internationaal verband of het mogelijk is te werken aan een LCA voor jachten. Ondanks het ontbreken hiervan zijn er nu al vele mogelijkheden om nu al meer te denken vanuit het ‘wieg naar graf’-principe en hierop kritisch te zijn. Ondernemers kunnen beginnen om eens goed te kijken welke kansen hun bedrijfsprocessen en producten bieden om uitstoot, afval en fouten te beperken. Leren van andere industrieën kan daarbij helpen. Bronnen: Carbon Trust, 2021, Roadmap for decarbonization of the European Recreational Marine Craft Sector Van Gijlswijk, R, 2010, Presentatie HISWA Symposium, TNO Van Gijlswijk, R, 2011, Sustainable yachting considerations, a case study, TNO 01 2022 | HISWA MAGAZINE 27
28 Online Touch Home