33

vraag & antwoord Vraag van een HISWA-RECRON-lid Veel watersportondernemers krijgen vragen van hun klanten over varen in het buitenland en het ICP, het Internationaal Certificaat voor Pleziervaartuigen. Daarom dit keer in deze rubriek de belangrijkste vragen en antwoorden hierover op een rij. Welke documenten zijn er nodig als een klant met zijn boot in het buitenland wil varen? In het buitenland heeft een schipper vaak een internationaal vaarbewijs nodig. Dit is het Internationaal Certificate of Competence (ICC). Soms ook voor een boot waarvoor in Nederland geen vaarbewijs nodig is. In het buitenland zijn er soms ook andere documenten nodig. Zoals een eigendomsbewijs. Op de binnen- en kustwateren van een aantal landen kan voor het aantonen van eigendom van het vaartuig worden volstaan met een International Certificate for Pleasurecraft (ICP). Wie geeft het ICP uit? Het Koninklijk Nederlands Watersportverbond en de Koninklijke Nederlandse Motorbootclub geven het ICP uit. ICP’s kunnen niet langer aangevraagd worden door een onderneming; alleen natuurlijke personen kunnen een ICP aanvragen. Welke landen accepteren het ICP? België, Duitsland, Frankrijk, Hongarije, Kroatië, Litouwen, Luxemburg, Oostenrijk, Roemenië, Servië, Slowakije, Tsjechië en het Verenigd Koninkrijk. Ik heb een boot verhuurd voor een vaarvakantie in het buitenland. Welke documenten zijn daarvoor nodig? Een normale teboekstelling van een boot in Nederland staat bare boat chartering toe: chartering zonder bemanning. Wordt een boot verhuurd met bemanning, dan wordt het beschouwd als een Commercial Cruising Vessel (CCV). Afhankelijk van de afmeting en het gebruik zijn er technische en bemanningseisen waar aan voldaan moet worden. Die moeten vervolgens getoetst worden door een door IL&T erkend bedrijf (klassenbureau). Welke documenten zijn er verder vaak nodig bij het varen in het buitenland? Dat is afhankelijk van welk land het betreft. Het is van belang dat schippers van tevoren goed onderzoeken wat aan boord moet zijn. Dat kan bijvoorbeeld zijn: • Een bemanningslijst waarop staat wie op de boot meevaart, inclusief adresgegevens en paspoortnummer. • Een bewijs dat de btw voor de boot is betaald. Dit kan een aankoopnota zijn met daarop de btw vermeld, of een BTWverklaring pleziervaartuig van de douane. • Bedieningscertificaat en machtiging voor een eventuele marifoon. Hoe kan een eigenaar van een boot het eigendom registreren? Het eigendom van een boot kan hij laten registreren bij het Kadaster. Dat heet een Teboekstelling schip. Wat zijn de voordelen van de teboekstelling van een boot? De boot krijgt een nationaliteit en mag daarmee de vlag van de vlaggenstaat voeren. De boot is dan formeel te naam gesteld. Let wel soms ontkomt de eignaar niet aan een teboekstelling. Bijvoorbeeld als de boot gefinancierd wordt, als de verzekeringsmaatschappij dit eist of als de eigenaar in landen vaart waar het ICP niet wordt erkend. Wat is een zeebrief en wanneer heeft een eigenaar die nodig? Een ICP is geen bewijs van nationaliteit en registratie en geeft niet het recht de Nederlandse vlag te voeren. Een zeebrief wel. Een zeebrief is het beste te vergelijken met een paspoort. Het geeft de identiteit aan, de nationaliteit en wie de eigenaar is. Het is voor pleziervaartuigen die op zee varen niet verplicht een zeebrief te hebben. Voor bootbezitters die internationale zeereizen maken, wordt geadviseerd een zeebrief aan te vragen. Het bezit van een zeebrief zorgt voor: • juridische zekerheid: het pleziervaartuig wordt ingeschreven bij het Kadaster bij aanvraag van een zeebrief. Hiermee staat het eigendom vast. • het recht om de Nederlandse vlag te voeren. Een zeebrief is aan te vragen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (IL&T). Deze rubriek kwam deze keer tot stand met medewerking van Lorrendraaier, TOP Supplier van HISWA-RECRON. Lorrendraaier verzorgt de teboekstelling en doorhaling van pleziervaartuigen in voornamelijk Europese registers. Dat doet Lorrendraaier hoofdzakelijk in opdracht van scheepsmakelaars, scheepswerven, charterbedrijven en gespecialiseerde dienstverleners. Rectificatie: in HISWA Magazine nr. 6 van 2021 is per abuis de naam van Scheepsrecht Advocaten weggevallen bij de Vraag & Antwoord-rubriek. 01 2022 | HISWA MAGAZINE 33

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication