nieuws NIEUWSINNOVATIE Motoren in het midden-segment verbeterd Stiller, zuiniger, sneller en directer reagerend op de gashendel: drie buitenboordmotoren van 100 tot 140 pk van Suzuki zijn verbeterd voor modeljaar 2022. De DF 100C, DF115B en DF140B zijn ten opzichte van hun voorgangers voorzien van verbeterde brandstofinjectie, waardoor de motor sneller op toeren komt bij gas geven terwijl minder brandstof nodig is voor het bereiken van hoge toerentallen. Een vergrote compressieverhouding en betere koeling dragen ook bij aan de hogere topsnelheid bij lager verbruik. De luchtinlaat in de kap is verbeterd, zodat eventueel opspattend water sneller wordt afgevoerd en de motor altijd voldoende zuurstof krijgt. De geluiddemping rond de luchtinlaat is daarmee ook verbeterd, nieuwe rubbers verminderen trillingen. Onderhoudsgemak is verbeterd door het oliefilter dicht onder de kap te plaatsen: die kan nu worden vervangen door enkel de kap weg te nemen. In de motoren is een dynamo ingebouwd die 40 ampère afgeeft, met verbeterde elektronica zodat ook bij lage toerentallen laadstroom wordt gegenereerd. www.suzuki.nl/marine Joysticksturen met één motor Alweer bijna 20 jaar kunnen boten met meerdere motoren worden bestuurd met een zwenkend en draaiend pookje. Buitenboordmotorenfabrikant Mercury Marine introduceert de Single Engine JPO (joystick piloting for outboards) voor toepassing op pontonboten. Het snel groeiende segment van de pontonboten is niet bedoeld voor snel varen, dus worden dergelijke vlotten niet snel van meerdere motoren voorzien. Toch is het aanleggen ermee misschien nog wel lastiger dan met een snel motorjacht, zeker als het terras met opbouw wind vangt. Mercury introduceerde om manoeuvres te vergemakkelijken al eerder ophaalbare stuwers voor pontonboten. De kleine elektromotoren zoals die op visboten worden gebruikt, maken het aanleggen en manoeuvreren met een pontonboot makkelijker. In het Single Engine JPO worden de stuwers gekoppeld aan de buitenboordmotor. De computer van het besturingssysteem berekent de verhouding van de verschillende stuwkrachten om de ponton een bepaalde kant op te duwen. De stuurman hoeft alleen maar het pookje in de gewenste richting te duwen. www.mercurymarine.com Superjachtenkledinglijn Feadship Ocean Collection is de naam van een kledinglijn van de Nederlandse superjachtenwerven Van Lent en De Vries. De werven presenteren nu ook petten, mutsen, capuchonjacks, t-shirts en polo’s met de merknaam Feadship erop en een zeepaardje als logo. De kleding is gemaakt van duurzaam verbouwde katoen met de keurmerken die daarbij horen. De jachtbouwers zien de kledinglijn als ondersteuning voor de merknaam en sluit zich als kledingproducent aan bij het Better Cotton Initiative en de Global Organic Textile Standard. Zuigelingen die voor miljonair in de wieg worden gelegd, kunnen een Feadship-rompertje aantrekken. www.feadship-oceancollection.com Boot van schapenwol De Nieuw-Zeelandse uitvinder Logan Williams bouwde een boot van composiet met schapenwol als vezel. Met zijn jonge bedrijf Shear Edge experimenteert Williams al een tijd met nieuwe kunststoffen met wollen vezels en hars gemaakt uit de stengels en bladeren van mais. Maar ook met hars uit fossiele olie levert het gebruik van schapenwol besparing op. De wol bestaat uit erg sterke vezels. In combinatie met hars levert dat een zeer sterk composiet op, zodat met minder materiaal de vereiste sterkte kan worden bereikt. In NieuwZeeland zijn veel meer schapen dan mensen en de boeren hebben moeite om afzetmarkten te vinden voor hun wol. www.shear-edge.com Camerabewaking voor anker De Vision Anchor, een onderwatercamera met felle ledverlichting en infraroodtechniek, hangt een aantal meters boven het anker aan de lijn die vanaf het anker omhoog loopt naar een ankerboei. Dankzij een draadloze verbinding kan de schipper zijn anker nu op de zeebodem zien liggen, ook ’s nachts dankzij de infrarood techniek. Vanuit de ankerboei wordt een wifi-signaal uitgezonden en de smartphone of tablet die daarmee verbinding maakt, kan met de bijbehorende applicatie de beelden zien. Het Sloveense bedrijf SeaVision is speciaal voor het produceren en verkopen van hun Vision Anchor opgericht. Naast beelden geeft het systeem een alarm als het anker niet op zijn plaats blijft. www.visionanchor.net 34 HISWA MAGAZINE | 01 2022
35 Online Touch Home