22

Elektrisch varen waterrecreatie Drempel voor zeilscholen voorlopig te hoog “Zeil ietsje strakker en roer van je af...”, zegt Michelle met een rustige stem. Jaren moest ze boven het geluid van de buitenboordmotor uit komen. Nu lijkt het of ze naast de kinderen in de boot zit. Halverwege de lessen laat ze een nieuwe accu in de motor glijden en de hele dag zoeft ze CO2neutraal over het water. Helaas is dat beeld nog niet realistisch op alle Nederlandse zeilscholen. Tekst en foto’s: Klaas Wiersma In het vorige nummer keken we naar de ontwikkelingen rond duurzaam varen: elektrische motoren, het gebruik van waterstof en hybride motoren met eventueel een range-extender. Twintigduizend van de 350 duizend boten in Nederland zijn op dit moment al elektrisch aangedreven en het worden er elke dag meer. Vandaag kijken we naar een groep ‘zware gebruikers’: de zeilscholen. De bedrijfstak waarin misschien wel de meeste mijlen worden gemaakt. Van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat varen instructeurs achter de cursisten aan en dagelijks gaan er dan ook een aanzienlijke hoeveelheden brandstof doorheen. Oorlogsprijzen Misschien een apart moment om het onderwerp investeren in duurzaamheid bij de zeilscholen ter sprake te brengen. Alles is klaar voor het nieuwe seizoen dat op losbarsten staat en de wintermaanden van onderhoud en vernieuwen zijn net voorbij. Aan de andere kant is besparen op fossiele brandstoffen actueler dan ooit, nu door de oorlog in Oekraïne de prijzen extreem oplopen en volgens sommige verwachtingen zeker nog zullen verdubbelen. Bovendien, duurzaamheid is natuurlijk een onderwerp dat altijd op de agenda kan staan, niet alleen buiten het vaarseizoen. We spraken met drie zeilschoolhouders in Zeeland, Friesland en het Gooi over het elektrisch varen, op drie mooie plekken waar de liefde voor de watersport vanaf straalt. Robuust Martin van Wettum van De Vuntus is resoluut: “Voor 1.600-1.700 euro heb je een 6 pk buitenboordmotor, die kan van acht uur ‘s ochtends tot zes uur ‘s avonds bijna nonstop lopen. Misschien staan ze zo nu en dan een half uurtje uit. Ze zijn robuust, betrouwbaar en sterk genoeg om een sleepje te trekken. Ik heb nog geen enkele elektrische buitenboordmotor gezien die dat Er zijn nog niet voldoende laadmogelijkheden. 22 HISWA MAGAZINE | 02 2022 kan. Laat staan een die spatwaterdicht is. Bovendien, een elektrische buitenboordmotor kost me nu zo’n tienduizend euro. Het is gewoon niet realistisch.” Lege accu Ook Erik Zandstra van Zeilschool De Veenhoop en Marieke RotGijzel van Zeilschool Aquavitesse hebben nog weinig vertrouwen in het huidige aanbod van elektrische boten. Erik: “Ik gooi nu een tank van een sloep helemaal vol en daar kunnen huurders een week op varen. Ik weet dat ze altijd vol gas varen, dat doen ze nou eenmaal. Bij een elektrisch vaartuig kost juist die laatste knoop extra snelheid heel veel extra stroom. Ik verwacht dat ik dan overal in Friesland gestrande boten moet gaan ophalen om terug te slepen. Wat ook veel meer stroom kost, een bootje slepen.” Marieke ziet ook dat de infrastructuur er nog niet klaar voor is. “Er zijn nog niet voldoende laadmogelijkheden. Ook op openbare aanlegplaatsen moeten die komen.” Ontwikkeling Zandstra: “Tijdens mijn opleiding op de IVA Driebergen is het eerste dat je leert, dat de nautische markt altijd zes, zeven jaar achterloopt op de autobranche. Als je ziet dat elektrische auto’s nog altijd veel te verbeteren hebben, dan weet je ongeveer hoe ver de watersportwereld is.” Elektrische motoren zijn echter al jarenlang beschikbaar. Er melden zich gaandeweg nieuwe aanbieders die verder doorontwikkelen. Een partij als Brunswick, de grootste fabrikant ter wereld van recreatieve marinemotoren, meldt dat buitenboordmotorendivisie Mercury dit jaar met een eerste elektronische buitenboordmotor komt. Dat is de Avator, een model waarvan op het moment van schrijven alleen nog een mockup te zien is. Maar de plannen zijn ambitieus: al in 2023 wil Mercury nog vier modellen presenteren. Bovendien heeft Mercury komt dit jaar met een eerste elektrische buitenboordmotor.

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication