12

handel De handel in 2022 en verder Blijft het corona-effect? Corona heeft gekke dingen gedaan met de botenmarkt. De vraag schoot door het plafond. Wat zijn de gevolgen? Blijft de hausse? Die vraag stelden we aan vier ondernemers in de watersport en aan Jeroen van den Heuvel, Hoofd Afdeling Jachtbouw en Watersport bij HISWA-RECRON. De eerste voorzichtige tekenen van een post-coronatijdperk dienen zich aan. Maar inmiddels is de invloed van de oorlog in Oekraïne duidelijk merkbaar en loopt de inflatie flink op. Tekst: Klaas Wiersma De coronamaatregelen zijn opgeheven maar de invloed van de pandemie op de watersport is nog steeds enorm. Nederlanders kozen massaal voor een vakantie in ‘eigen bubbel’ en er ontstond een run op boten. Jachtmakelaar Walter Knopper van Lemmer Nautic: “De handel is nog altijd ‘raar’. Boten worden maar mondjesmaat aangeboden. Tegelijkertijd heb ik heel veel zoekopdrachten. Normaal staan er bij ons zo’n 40 tot 50 boten in de verkoop, dat is al maanden maar de helft. Jonge jachten van na 2000 zijn binnen een paar weken verkocht, sommigen komen niet eens op de site. Dat geldt zowel voor zeil- als voor motorjachten.” Ook Jeroen van den Heuvel ziet dat ‘jong gebruikt’ soms bijna even duur is als nieuwe jachten. Hij doelt dan wel op iets nieuwere jachten dan Knopper. Toch is een markt met zo veel vraag en weinig aanbod voor een botenmakelaar niet zo gunstig als het misschien lijkt; als er geen boten zijn worden ze ook niet verkocht en genereren ze ook geen omzet. Jachten van na 2000 zijn binnen een paar weken verkocht, sommigen komen niet eens op de site. 12 HISWA MAGAZINE | 03 2022 Oplopende kosten Op de jachtbouw heeft corona een heel andere impact. Ook hier zien we dat dat de vraag het aanbod sinds de crisis flink overstijgt. Zo verkocht Saffier Yachts uit IJmuiden onlangs van het nieuwste model dagzeiler al 38 exemplaren vanaf tekening, dus nog voor bouwnummer 1 te water ging. Maar de overweldigende vraag zorgt ook voor veel uitdagingen. Directeur Dennis Hennevanger: “Materiaalprijzen rijzen de pan uit. Door de oorlog in Oekraïne stijgen de prijzen, olie en gas nemen alles mee. De kosten voor transport zijn enorm toegenomen. Vroeger kostte transport met een container 4.000 à 5.000 euro. Dat is nu 20.000 à 30.000 euro. Dat soort kosten moeten uiteindelijk toch worden doorgerekend aan de klant.” Materialen zijn niet alleen duurder, zoals bekend zijn de levertijden sinds corona ook langer en is levering vaak ongewis. Hennevanger: “Ondanks de uitdagingen hebben we alle deadlines gehaald. Maar door corona liep de wachtlijst wel op tot twee jaar. Wij leveren deze week de laatste boot op die in 2020 is besteld. Die klant heeft twee jaar gewacht, dat is echt veel langer dan normaal.”

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication