18

innovatie 3D printen Klaar om groot te worden We zien op dit moment de geboorte van een nieuwe stroom in de jachtbouw: het 3D printen van boten. In Woudsend is de showroom van het jonge bedrijf Impacd Boats. Aan de kade liggen twee geprinte boten. Verderop worden de casco’s, die rechtstreeks uit de 3D-printer komen, afgewerkt. Dertig van deze ‘duurzame sloepen’ zijn er al verkocht, de ambitie is om er voor volgend jaar juli honderd af te leveren en het jaar erop tweehonderd. Maar een maand voor de HISWA te water 2022 liggen er, los van een aantal prototypes, nog geen tien kant en klare geprinte boten in het water. Er moet nog veel gebeuren. Hoe ver is de wereld van het 3D printen voor vaartuigen? Tekst: Klaas Wiersma Laten we eerst eens kijken hoe een boot uit een printer kan rollen. Daarvoor brengen we een bezoek aan het bedrijf 10XL waar CEO Gerbert Smits enthousiast laat zien hoe zijn 3D-printers werken. Smits heeft zes werknemers en vijf robots in dienst. Een van die robots is zojuist aan een nieuwe romp begonnen. In een gestaag tempo plakt de robotarm strook voor strook het grijze polypropyleen (PP) aan elkaar. Door de temperatuur van boven de tweehonderd graden in de kop van de printer laat het thermoplaste materiaal zich vormen om vervolgens te stollen en weer keihard te worden. Smits: “Deze andere arm voert het materiaal aan. Dat wordt uit de bigbag gezogen.” De zak zit vol met grijze korrels. “Deze compound is op basis van post-consumer waste, gewoon je eigen plastic-afval.” Het printen van een romp van rond de zeven meter kan in twee dagen. Een operator kan drie robots aan het werk houden. Deze compound is op basis van post consumer-waste, gewoon je eigen plastic-afval. Printers leren nog In de bedrijfsloods liggen meerdere stukken scheepsromp uit de printer. Smits: “De grote uitdaging is om de robot zo te programmeren dat de romp in een keer helemaal wordt geprint. Het klinkt misschien gek maar deze printers kunnen nog niet alles. Het in één stuk opbouwen van een scheepsromp is niet eenvoudig. Sommige hoekjes en schuine vlakken worden nog niet netjes.” Het proces loopt regelmatig fout en dan stopt Smits het bouwen. Hij wijzigt het ontwerp en begint opnieuw. “Alles wat de printer doet, wordt opgeslagen. Zodra de romp er helemaal goed uit komt, hebben we het juiste print-ontwerp. Dan kan het printen in een keer.” Smits is opvallend laconiek over de ‘misprints’. “Al die stukken kunnen we meteen weer opnieuw gebruiken. Die zagen we wat kleiner en gaan dan in de shredder. Daar wordt het fijn gemalen en daar kunnen we direct weer mee printen.” Duurzaamheid Het één op één hergebruiken van mislukte prints illustreert al hoe duurzaam deze manier van bouwen is. Het bouwmateriaal bestaat uit afval waarmee zelfs tot acht keer opnieuw kan worden geprint. Filament, de grondstof voor het printen. De robot is klaar voor de volgende printklus. 18 HISWA MAGAZINE | 04 2022

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication