24

techtalk Varen op Volts Varen met een elektromotor ontwikkelt zich snel. Kunnen we verwachten dat iedere nieuwe boot met een elektrische aandrijving wordt geleverd of is dat een fata morgana? Wat zijn de ontwikkelingen, de mogelijkheden en de beperkingen? Een tussentijdse balans aan de hand van een interview met Marcel Schaap van De Stille Boot en een interview met Jurjen Poorting van Electric Ship Facilities. Tekst: Michaël Steenhoff We zien dat de markt voor elektrisch varen zicht snel ontwikkelt. Hoe gaan jullie daar mee om? Marcel Schaap: “We zien inderdaad de vraag en het aanbod groeien. Waren eerst vooral stilte en comfort de belangrijkste argumenten om elektrisch te varen, nu zijn daar ook de energietransitie en de klimaatdiscussie bij gekomen. Uiteraard liften we mee op de ontwikkelingen in de auto-industrie want onze markt is te klein om de technische stappen te kunnen maken die nodig zijn.” Jurjen Poorting: “Wij verhuren nu ook elektrisch varende motorjachten. We zagen dat er vooral veel kleine boten elektrisch varen, maar wij willen laten zien dat dit ook met grotere jachten heel goed kan. Mensen kunnen op deze manier kennismaken met elektrisch varen en komen altijd enthousiast van boord. Niet alleen vanwege het comfort wat ze ervaren maar ook omdat het energieverbruik eigenlijk altijd meevalt en ‘laadstress’ geen rol speelt. Die positieve ervaring is belangrijk om de mogelijkheden en voordelen van elektrisch varen tussen de oren te krijgen.” Is de hoeveelheid energie die je mee kunt nemen nog altijd een bottleneck? Schaap: “Voor boten die een beperkt vaargebied hebben, is het geen probleem. Zeker niet in combinatie met Lithium-Ion accu’s die het mogelijk maken veel energie mee te kunnen nemen. De ontwikkelingen staan niet stil, er wordt volop onderzoek gedaan om de prestaties van deze accu’s verder te verbeteren en de veiligheid verder te verhogen.” Poorting: “Veiligheid speelt zeker een rol. Mensen moeten zich goed laten informeren over welke accu’s er op de markt zijn. Zoals de Lithium-Ion-familie. Wij kiezen voor Lithum IJzer Fosfaat (LiFePO4)-batterijen die niet temperatuurgevoelig zijn en bij een brand heel beperkt chemische stoffen afgeven.” Welke aanpassingen hebben jullie gedaan aan de boten die jullie inzetten voor de verhuur? Poorting: “Onze boten zijn geoptimaliseerd voor elektrische voortstuwing. Bijvoorbeeld het onderwaterschip is ontworpen voor een minimale weerstand op kruissnelheid. Dit is een aspect waar nog te weinig aandacht aan wordt besteed.” Welke kansen zijn er om boten die nu nog met een dieselmotor varen, naar elektrisch om te bouwen? Schaap: “Een nieuwe dieselmotor en een nieuwe elektrische motor zijn wat prijs betreft redelijk vergelijkbaar. Maar als je een oude dieselmotor met omliggende installatie wilt vervangen voor een elektromotor dan wordt het wel een investering waarvan je je moet afvragen of dat de moeite waard is. Bij een totale refit is het wel een goede optie. Een ondersteunende subsidieregeling zou hierbij zeker helpen.” Poorting: “Je moet je altijd bekijken of het de boot nog waard is. Het vergt toch een flinke investering. Subsidie zou hierbij een doorslaggevende rol kunnen spelen. Maar vooral in de categorie zeiljachten tussen 2-30 ft valt nog veel winst te behalen. Uiteraard afhankelijk van het vaargebied. Voor jachten die een grotere range nodig hebben, bijvoorbeeld als mensen een oversteek willen maken, is er dan wel een probleem met de energievoorraad die je in accupakketten kunt opslaan. Daar hebben we een oplossing voor: de range-extender. Dat is een brandstofcel die werkt op methanol als energiedrager. Zo kun je dus aan boord bijladen zonder dat je in de buurt van een stopcontact bent. Als je groene methanol gebruikt, heb je echt een emissieloos vaartuig, en dat is waar we naar toe moeten.” De tussenstap met een brandstofcel maakt het mogelijk zero emission te varen. Sloep Primeur 600 met een Torqeedo Cruise 6.0 outboard of WaterWorld 7.5 inboard motor 24 HISWA MAGAZINE | 04 2022

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication