18

handel Internationale handel - een update We leven drie jaar na de start van de coronapandemie, iets meer dan twee jaar na de ingang van de Brexit-regels, ongeveer een jaar na de start van de oorlog in Oekraïne en in het midden van een tijd van onzekere prijzen: een turbulente periode. De internationale handel kende uitdaging na uitdaging. Een update en vooruitblik met Nederlandse ondernemers die mondiaal opereren. Tekst: Dominique van Dam De ondernemers zijn eigenlijk heel positief en zorgen er succesvol voor dat te midden van dit macro-economisch geweld hun business vaak zelfs groeit. Dat kost veel energie. Michiel Grondstra, Purchase Manager bij groothandel Lankhorst Taselaar: ‘We hebben gekeken naar het inkopen van onze producten dichterbij, maar echt lastig is nog altijd de vertraging in de levering van grondstoffen. Vervoer per container duurt lang. De oplossing is dus meer leveranciers. Wie het snelste levert, daar nemen we af.’ WhisperPower, producent van energiesystemen, groeide de afgelopen jaren met tientallen procenten. Roel ter Heide, CEO en oprichter: ‘De prijsverhogingen, de levertijden, we zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Wij hebben onze voorraden flink verhoogd en meer halffabricaten in huis. Onze eigen warehouses in Nederland liggen goed vol en zijn dat eigenlijk altijd wel geweest. Dat zorgt ervoor dat we een enorme groei doormaakten: we konden leveren en waar dat niet ging, was de acceptatie van klanten groot.’ Twan Bogert, eigenaar van ASA Boot Electro, is ook nog altijd positief, ondanks dezelfde voortdurende uitdagingen. ‘Werven zitten vol, vaak tot eind 2024. Met de leveringsperikelen zijn we zeker nog een jaar zoet, orders worden nog altijd uitgesteld geleverd, containerprijzen zijn torenhoog, maar de echte grilligheid is er wel een beetje uit. Toch is wat vroeger in een paar dagen geleverd werd, nu soms weken tot maanden onderweg. Maar gelukkig denken werven beter vooruit. Er heeft op dat gebied echt een professionaliseringsslag plaatsgevonden.’ De oplossing is dus meer leveranciers. Wie het snelste levert, daar nemen we af. Levertijden dalen Die levertijden – die vaak dus het grootste probleem vormen – gaan wel snel omlaag, verwacht Grondstra. ‘Op korte termijn geeft handel met China weer problemen, het halve land lijkt corona te hebben. Daarbij is transport weer duurder door het Chinees nieuwjaar, maar op de langere termijn heeft de Far East straks meer productieruimte en lopen de levertijden langzaam terug.’ Hij ziet daarbij ook aan de vraagkant voordelen: ‘De markt stabiliseert langzaam. De orderboeken van werven zitten vol, maar de bijzonder hoge groei is eruit.’ Ter Heide vult aan: ‘De levertijden worden zeker weer korter. Het was vier keer zo lang, als je het al kon krijgen. Nu is de levertijd tussen de drie tot vijf maanden.’ Ook hij merkt dat werven beter anticiperen. De verwachting dat de wereldorde zou verschuiven naar meer nearshore en friendshore opslag om afhankelijkheid van bijvoorbeeld China te verlagen, is niet uitgekomen. Grondstra: ‘Ik zie op dat gebied geen veranderingen. Of ik mijn voorraden uit China, de Verenigde Staten of Europa wil halen, overal spelen dezelfde problemen.’ Het magazijn van Lankhorst Taselaar De Brexit-regels, die gelden sinds 1 januari 2021, brachten weinig verandering in de inkoop en verkoop van producten. Overal klonken waarschuwingen voor onoverbrugbare problemen. ‘Maar eigenlijk gaat het best goed’, zegt Grondstra. ‘De papierwinkel is wat forser, we hebben meer kosten, maar de Britten hadden in eerste instantie veel meer problemen dan wij. Het is gewoon best goed geregeld aan onze kant.’ 18 HISWA MAGAZINE | 01 2023

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication