Containervervoer is voor de internationale handel nog altijd een van de grootste uitdagingen. De markt stabiliseert langzaam. De orderboeken van werven zitten vol, maar de bijzonder hoge groei is eruit. Prijsstijgingen Naast levertijden, regeltjes en tekorten, zijn prijsstijgingen het gesprek van de dag. Die zijn nu vooral toe te schrijven aan brandstofkosten, de containerprijzen, de dure grondstoffen én het gebrek aan alternatief vervoer. De trein bijvoorbeeld die normaal door Rusland ging is door de oorlog in Oekraïne geen optie meer, cargo per vliegtuig is ook duur. De kosten laag houden doe je als ondernemer dus binnen je eigen invloedsfeer. Ter Heide: ‘In onze eigen faciliteiten hebben we weinig problemen. Ze zijn gasloos en hebben eigen energie-opwekkers. Warmtepompen had ik al geïnstalleerd, dat maakt de bedrijfsvoering op basis van lage kosten mogelijk.’ Diezelfde drang naar energiebesparing bij andere bedrijven is meteen ook de ‘bread and butter’ voor WhisperPower. ‘We hebben behoorlijk veel opdrachten uit verre hoek’, geeft Ter Heide aan. ‘We zien een milde recessie komen. China is een blijvend risico, maar we richten ons vol op de EMEA en Pacific, zijn breed in de markt en hebben een grote diversiteit aan kennis en kunde. Naar slimme, emissie-arme systemen is steeds meer vraag.’ Ook Bogert heeft vertrouwen in de toekomst. ‘Gelukkig geeft de elektrificatie van de markt voor ons kansen. De installaties worden complexer met meer omzet. We zijn vervroegd gestart met het eigen pand verduurzamen, om verdrievoudiging van kosten voor te zijn. Ons grote magazijn is voorzien van warmtepompen en de zonnepanelen gaan er nog voor het voorjaar op.’ Hetzelfde voorziet hij voor de rest van de branche: ‘De werven maken de omslag van fossiel naar accu, de vraag is veranderd vanuit de eindgebruiker door de hoge prijzen.’ Kentering ‘De inflatie mag dan prijsstijgingen veroorzaken, maar dit kan niet doorgaan zo. Ik kreeg al een prijsverlaging binnen van een fabrikant, de volumes waren omhoog en de prijzen omlaag. Er gaan er echt meer volgen, er zit een kentering in de trend’, aldus Bogert. Op korte termijn geeft handel met China weer problemen, het halve land lijkt corona te hebben. ‘Het is de afgelopen jaren absoluut topsport geweest’, sluit Grondstra af. ‘De onzekerheid blijft boven de markt hangen, maar we hebben extra bagage door die ervaring. We kunnen beter relativeren en beter anticiperen op wat komen gaat. Het is tijd om weer verder vooruit te kijken, de organisatie te versterken. Het grootste vraagstuk daarin is – en dat is ook niet nieuw – het vinden van het juiste personeel.’ 01 2023 | HISWA MAGAZINE 19
20 Online Touch Home