18

duurzaamheid Update elektrisch varen Elektrisch varen zit in de lift en is een markt met constante groei. Merken en startups die voorlopen in elektrisch varen worden opgekocht door grote multinationale bedrijven in onze sector. Er is regelmatig nieuws over ontwikkelingen en duurzame ambities. En dan heb je nog de regelgeving met de Amsterdamse binnenstad die geheel uitstootvrij moet worden, als bekendste voorbeeld. Er komen steeds meer woonwijken of routes waar alleen elektrisch gevaren mag worden. Een update aan de hand van zes vragen. Tekst: Klaas Wiersma Sommige watersporters willen niet elektrisch varen vanwege angst voor een lege accu. Terecht? Stel je vaart het Sneekermeer over en na een stop in Goingarijp blijkt de wind flink te zijn aangetrokken. De motor moet nu harder werken, de vraag is dan halen we de haven nog? Marcel Schaap van De Stille Boot in Heeg: “Daar is een term voor, we noemen dat ‘range anxiety’. Meestal maken watersporters die nog niet elektrisch varen zich hier meer zorgen over dan ervaringsdeskundigen. Lithium­accu’s, de accu’s die wij het meest verkopen, hebben altijd een batterijmanagementsysteem dat precies alle accudata controleert en bijhoudt. Hierdoor kan de schipper constant zien hoeveel energie er nog beschikbaar is. Deze data zijn te zien op het scherm van de motor en soms ook via Bluetooth met een app. Omdat je deze cijfers tijdens het varen steeds kunt bijhouden, kun je prima inschatten hoe ver je kunt gaan. Wat betreft de veranderende omstandigheden: wij bere kenen voor elke boot hoeveel power een motor moet hebben. Daarbij gaan we natuurlijk uit van de meest belastende condities. Dus niet van een tochtje met maar een passagier en mooi weer.” Welke capaciteit hebben de nieuwste accu’s inmiddels? Batterijen worden goedkoper, lichter en kleiner, ze hebben een grotere energiedichtheid en ze gaan langer mee. In dit nummer staat bijvoorbeeld een bericht over de E60 en E163 van het Chinese bedrijf ePropulsion. De E163 heeft een capaciteit van iets meer van 8 kWh en is geschikt voor de Navy 6.0 buitenboordmotor met een vermogen van 6 kiloWatt. Hoe lang en ver kunnen we daar mee varen? ePropulsion, die motor en accu, natuurlijk in ideale omstandigheden, testte met een aluminium (vis)boot van vier meter komt op de volgende cijfers. Op lage snelheid (3,5 knopen) en een verbruik van 500 Watt houdt de motor het wel 18 uur vol en kan er 62 mijl (116 kilometer) worden gevaren. Flinke afstanden dus maar 3,5 knoop is wel traag. Willen we 7 knopen varen dan is 3.000 Watt nodig. De range wordt exponentieel minder. Varen we ‘volle bak’ met 6.000 Watt dan blijft het bereik min of meer hetzelfde maar de accu is wel twee keer zo snel leeg. Dit ziet eruit als een prima prestatie die voldoet aan de vraag. Zetten we deze cijfers af tegen een elektrische RIB van 6 meter en 0,95 ton waterverplaatsing, dan zien we een topsnelheid van 25 knopen. Op kruissnelheid kan in 10 uur 50 mijl worden afgelegd. Dat is van Muiden naar Hoorn en via Lelystad terug. Dit prototype heeft een zware motor van 50 kWh en de op dit moment zwaarste scheepsaccu beschikbaar. Dat is de Deep Blue van Torqeedo die gebaseerd is op de BMW i3­accu van 40 kWh. Dit komt aardig in de buurt van de prestaties van een RIB met verbrandingsmotor die even snel is maar langer kan varen. Als derde voorbeeld kijken we naar het motorjacht Delphia 11, de elektrische motorkruiser van Bénèteau van 35 voet en een waterMotor (kW) / Accu (kWh) kiloWatt Snelheid Uren Visboot 4 meter 6kW / 8 kWh 6kW / 8 kWh 6kW / 8 kWh RIB 6 meter 50 kW / 40 kWh 50 kW / 40 kWh Delphia 11 50 kW / 80 kWh 0,5 3 6 4 50 4 3,5 knopen 18 uur 7 knopen 3 uur 13 knopen 1,5 uur 6,5 knopen 10 uur Afstand 62 mijl (116 km) 21 mijl (39 km) 19,7 mijl (36,5 km) 50 mijl (93 km) 25 knopen 50 minuten 20 mijl (37 km) 4,3 knopen 10 uur 40 mijl (74 km) Marcel Schaap 18 HISWA MAGAZINE | 02 2023

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication