column handel Internationaal zakendoen Een update uit de markt De Verenigde Staten, Duitsland, Nederland, Scandinavië, Australië, Japan: het ‘achterland’ voor de Nederlandse jachtbouwindustrie is wereldomvattend. Overal varen jachten van Nederlandse werven. Een update uit de wereld van internationale handel in jachten. Tekst: Dominique van Dam Na een paar extreem goede jaren – 2021 en 2022 – koelt de markt iets af, zeggen de jachtbouwers. Het hoogtepunt is geweest. ‘En dat kon ook echt niet anders’, zegt Anton van den Bos, directeur bij Elling Shipbuilding, bouwer van Elling Motorjachten. ‘Het is weer een beetje normaal nadat de markt was geëxplodeerd’, zegt ook Floris Koopmans, brand manager bij Zeelander Yachts. ‘Tweedehands tot nieuw, alles was weg. Het leek wel of mensen in paniek een boot kochten. Als zij het niet deden, deed een ander het en dan zat je misschien wel zonder, zo leken ze te denken.’ Er is ook een voordeel zegt Van den Bos: ‘Personeel vinden is ineens weer makkelijker.’ Verenigde Staten: afwachtend De oorzaken van de normalisering zijn overal wel anders, blijkt uit de verhalen van beiden. Van den Bos: ‘De Amerikanen hebHet is weer een beetje normaal nadat de markt was geëxplodeerd. ben een veel hogere rente dan voorheen, wat betekent dat een boot op krediet kopen vier keer zoveel kost als een jaar geleden.’ Zeelander heeft de focus altijd al op Amerika. Het design, af geleid van de Lobster Boats uit New England, slaat daar aan. Maar ook Koopmans merkt verandering: ‘Banken vallen daar om, de mensen zijn afwachtend. Ze zien de oorlog in Oekraïne alsof die in Europa is. Dat maakt dat ze wat op zich laten wachten.’ Europa: onzeker In Europa zelf, vooral in Duitsland is de markt wat minder door onzekerheid. Daartegenover staat dat het conservatieve karakter De kopers van een Elling zijn wat minder recessiegevoelig. 12 HISWA MAGAZINE | 03 2023
13 Online Touch Home