16

innovatie Wat leert de jachtbouw uit de automotive? Wat leren we van de automotivebranche waar de budgetten voor research & development die van de jachtbouw vele malen overschrijden? Zonder de constante innovaties uit de auto-industrie zou de jachtbouw nooit zulke sterke accu’s kunnen gebruiken. Toch was de autopilot er eerder dan cruise control of auto steering. En ook gps werd eerst op zee gebruikt en toen op de weg. Welke technologie is wel nuttig gebleken? Tekst: Klaas Wiersma Eerst is er wonderlijk nieuws van het Filmfestival in Cannes. Automerk BMW presenteert hier The Icon, een zeer luxe in ­ gericht jacht van 13 meter, gebouwd zonder alle conventionele normen die gangbaar zijn in de jachtbouw. Dat is te zien. Neigen watersportliefhebbers naar een zeewaardige en scheepse uitstraling, BMW trok zich daar niks van aan. Het icoon heeft een recht, vierkant profiel met opvallend veel glas. De romp heeft een laag vrijboord voor een boot die zeewaardig moet zijn. Maar dit bijzondere project is een wolf in schaapskleren. Dankzij twee motoren van 100 kW heeft The Icon tien seconden nodig om op te stijgen en te gaan foilen waarop de snelheid onmiddellijk toeneemt. Het automerk legde maar liefst zes BMW i3­accu’s onder het lichtblauwe vloerkleed. Als de stuurman even geen tijd heeft om op het grote scherm te kijken kan hij het jacht stemcommando’s geven: “Hey icon, go left, eh no, starboard!” Showcase Het lanceren van The Icon is een showcase. Het automerk wil laten zien welke technologie het in huis heeft. Naar eigen zeggen is de BMW­boot klaar voor seriebouw maar kenners denken dat kopers zogenaamde one­percenters zijn, de rijksten der aarde. Toch illustreert dit project dat er met de technieken uit de auto­industrie een modern jacht kan worden gebouwd. Wie nu een boot wil bouwen gaat een lange lijst leveranciers af voor alle onderdelen. Een toiletbouwer levert geen navigatiesystemen en de verwarming komt weer van een ander bedrijf dan de omvormer. BMW heeft nog geen kijkje in de machinekamer gegeven maar geeft hoog op over het gebruik van eigen technieken in The Icon. Zo stelt de Duitse Peter Dengler, hoofd van het project, dat de interface in auto’s veel geavanceerder is dan op jachten. Daarom bundelde hij voor het jacht alle maritieme bedieningselementen en navigatiedisplays in één bedieningsinterface. Dengler: “De intuïtieve, geïntegreerde gebruikersinterface is gebaseerd op het BMW ID8­besturingssysteem met een aanraakgevoelig display.” Volgens Dengler is een automotive standaard toegepast op een jacht. Breder dan alleen luxe Het BMW­project laat zien van hoe innovatie uit de automotive gebruikt kan worden in de jachtbouw. We hebben het dan wel over het topsegment: een luxe, elektrisch aangedreven snelle motorboot. Maar de jachtbouw is veel breder. Op welke andere gebieden heeft de jachtbouw innovaties overgenomen uit de autobranche? We stellen de vraag aan twee specialisten die hun dagelijks werk zowel met de jachtbouw als de automotive te maken hebben. Justin Post is Directeur Verkoop Marine bij Volvo Penta. Arthur von Barnau Sythoff is docent aan de IVA Business school waar de studierichtingen Automotive Business Management en Nautisch Business Management worden onderwezen. Hybride aandrijving Volvo Penta zou een mooi voorbeeld kunnen zijn hoe autotechniek én scheepstechniek in dezelfde fabriek worden ontwikkeld en elkaar zo versterken. Maar Justin Post helpt ons meteen uit die droom: “Volvo Car en Volvo Penta zijn al jaren twee aparte Justin Post Arthur von Barnau Sythoff 16 HISWA MAGAZINE | 03 2023

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication