20

vraag & antwoord column Wat kan ik als ondernemer doen als ik de ligplaats van de boot van een klant opzeg maar de klant zijn boot niet weghaalt? Geert Dijks Directeur HISWA-RECRON Antwoord van HISWA-RECRON Als jij als ondernemer de ligplaatsovereenkomst opzegt en de ligplaatshouder verwijdert zijn boot niet uit jouw haven, dan stuur je als eerste een aanmaning aan de ligplaatshouder. Hierbij maak je op grond van artikel 7:225 van het Burgerlijk Wetboek aanspraak op een bedrag ter hoogte van (minimaal) het liggeld en eventuele verdere schade. Dat baseer je op de periode tussen het moment dat de ligplaatsovereenkomst tot een einde is gekomen en het moment dat de ligplaatshouder zijn boot uit de jachthaven heeft verwijderd. In de aanmaning kun je ook aanspraak maken op de vergoeding van eventuele buitengerechtelijke kosten. Met de aanmaning maan je de ligplaatshouder aan om zijn boot op een bepaalde datum alsnog uit de jachthaven te verwijderen. Doet hij dat niet, dan geef je aan dat je een kort geding zult starten. Hierbij vorder je het verwijderen van de boot op straffe van een dwangsom en de proceskosten. Als de ligplaatshouder niet aan zijn betalingsverplichting uit hoofde van de aanmaning voldoet, heb je als ondernemer op grond van de wet en de HISWA Algemene Voorwaarden Huur en Verhuur Lig- en/of Bergplaatsen het recht om de boot onder je te houden totdat zijn vordering is voldaan. Onder de voorwaarden van artikel 9 lid 3 heb je ook het recht om de boot te verkopen zonder dat je daarvoor naar de rechter hoeft te gaan. Dit is het recht van parate executie. De HISWA Algemene Voorwaarden Huur en Verhuur Lig- en/of Bergplaatsen vind je in de Kennisbank van HISWA-RECRON: www.hiswarecron.nl/kennisbank. Dit antwoord kwam tot stand met medewerking van Edwin Slager van Van Emstede & Slager Advocaten, Kennispartner van HISWA-RECRON. Waar een klein land groot in kan zijn Nederlanders zijn vaak trots op hun land. Innovatief, relatief inclusief, meertalig, goed georganiseerd, prachtige sportprestaties en van betekenis in de wereldeconomie. Maar als inwoner en insider verbaas ik me eigenlijk hoe we dat voor elkaar krijgen. Met 342 gemeenten, 21 waterschappen, 12 provincies en 12 ministeries die - zeker op het gebied van watersport en recreatie - allemaal het eigen het wiel uitvinden. Ruim 2.200 bestuurders nemen besluiten over onze sector zonder experts of ondernemers te raadplegen die dit wiel moeten laten draaien. Nederland is groot in chaos. Niet voor niets moeten we als ondernemersvereniging veel energie stoppen in lobby aan de voorkant en soms herstel aan de achterkant van overheidsbeleid. Met in totaal 150 lobbydossiers van regionaal tot internationaal niveau. Zo voert de stad Utrecht, in navolging van Amsterdam, electric only varen in voor de binnenstad. Dus zal doorgaand vaarverkeer via het Amsterdam Rijnkanaal moeten. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat weet van niks. In het Markermeer is iedereen en niemand verantwoordelijk voor de waterplanten en moeten we dus als sector zelf maaien. Verzegeling van toiletafsluiters is op onjuiste gronden ingevoerd voordat de zuiveringssystemen die klaar liggen zijn goedgekeurd. Goedkeuring kan pas als er een ‘beoordelingskader’ wordt ontwikkeld in Nederland, die overigens al bestaat in andere landen. Werk aan de winkel dus. Nederland kent een veelvoud aan belangenbehartigers, meer dan bestuurders en politici. Dat is ook nodig. Het kunnen er niet genoeg zijn om de chaos te beheersen. Ik roep alle leden op om scherp te zijn op bedoelde en onbedoelde zinloze, overbodige of schadelijke regels en dat direct door te geven aan HISWA-RECRON. Samen zijn we groter dan de paarse krokodil. 04 2023 | HISWA MAGAZINE 23 het portret rubriek Ivar Loos In de rubriek Het Portret zetten we een persoon in de spot actualiteit is of verband houdt met het thema. In dit numm dat Ivar Loos, oprichter van Var Tenders. Tekst: Liane Jansen Jij bent eigenaar/directeur van het vrij nieuwe Var Tenders. Hoe positioneer je je bedrijf? “Var Tenders is ontstaan vanuit mijn passie voor watersport en techniek. Na de droom vervuld te hebben om mijn eigen luxe tender te bouwen, ontstond de droom om hier mijn bedrijf van te maken. Een aluminium tender engineeren en bouwen kost veel tijd. Zeker als je bijna alles zelf doet en hier heel precies in bent. Ik kon dus wel wat hulp gebruiken. Zo is op een natuurlijke manier mijn broer Ingmar in het bedrijf gegroeid. Toen we een koper hadden voor een nieuwe VAR950 maakte ik de stap om me 100 procent op Var Tenders te focussen. We zijn nu bijna één jaar serieus bezig. Het is een uitdaging om als nieuw merk naams24 HISWA MAGAZINE | 02 2023 | 04 2023

21 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication