15

Duurzaamheid staat al jaren hoog in het vaandel bij Jachthaven Wetterwille. Polyester in de jachtbouw is volgens iedereen niet te recyclen. Dat wilden we nog wel eens zien. De sloep die de IVA-studenten voor hun klanten bouwen, heeft een bijzonder verleden als reddingssloep. Over ruige zeeën voer hij tientallen jaren mee aan boord van een container- of cruiseschip. De reddingssloep zag de wereld, zonder het water te raken. En legde tot wel 1,6 miljoen zeemijlen af. Van origine gebouwd voor twintig mensen op een woelige oceaan, weerstaat de sloep met gemak weer en wind. En daarin zagen de studentondernemers kansen. De jonge ondernemers hoorden tijdens hun studie keer op keer dat polyester in de jachtbouw het allergrootste afvalprobleem is. ‘Het is volgens iedereen niet te recyclen. En dat wilden we nog wel eens zien. Als het niet kapot kan, dan moet het maar opnieuw gebruikt worden. Als de wereld verandert, moet je mee veranderen en dat hebben we met het opzetten van Watt Boats gedaan. Deze sloepen gaan gewoon wéér dertig tot vijftig jaar mee.’ Refit in Bangladesh ‘Het verhaal van onze sloep begint in Bangladesh’, vertellen ze. ‘Cruise- en containerschepen worden daar letterlijk het strand op gevaren om daar te worden ontmanteld en het staal om te smelten. Geen goed verhaal. De sloepen ondergaan nu bij een lokale werf een complete refit. Wij zorgen voor onze collega’s ter plekke: we hebben heel veel aandacht voor onze mensen op de werf. Het moet kwalitatief en ethisch perfect in orde zijn. Onder prettige werkomstandigheden bouwen zo’n negen mensen met een specialisme de sloep van top tot teen opnieuw op. Zo zorgen we niet alleen voor blije klanten, een gelukkige toekomst voor de sloep, maar ook voor ons team in Bangladesh. Zo dragen we een beetje bij aan een betere wereld.’ Bomen planten als compensatie Het verhaal van Watt Boats gaat verder. Want ook in Nederland zorgen ze voor vermindering van het afvalprobleem dat boten opleveren. ‘Boten zijn nu eenmaal moeilijk te recyclen, maar wij nemen alles in. Van kano tot zeilboot, van oude sloep tot kajak. Oude sloepen gaan bijvoorbeeld naar zeilscholen waar ze er prima nog lang mee kunnen varen in de zeillessen. De andere boten gaan naar de handel, waar herbruikbare spullen ook echt gerecycled worden.’ De klant krijgt ook nog andere duurzame opties om aan mee te werken. Zo kan deze ervoor kiezen het transport te compenseren door bomen terug te planten in de regio in Bangladesh waar de kap voor teakhout veel schade heeft aangericht. En klanten kunnen hun sloep elke maand na laten lopen door de ondernemers zelf. ‘Ook onderhoud is onderdeel van duurzaamheid. We poetsen de boot, we kijken hem technisch na, we zorgen ervoor dat als jij aan boord stapt, je zo wegvaart. Lekker toch?’ 06 2023 | HISWA MAGAZINE 15

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication