techtalk Opzienbarend onderzoek naar vermindering CO2 -uitstoot De beperking van broeikasgassen staat hoog op de politieke agenda met als doel klimaatverandering tegen te gaan. De CO2 transportsector. Toch zoeken we naar mogelijkheden om een actieve bijdrage te leveren aan de vermindering van de CO2 -uitstoot van de watersportsector binnen de EU bedraagt slechts 0,4 procent ten opzichte van de -afgifte tot 2035. De internationale watersportkoepelorganisatie ICOMIA liet mede op aangeven van HISWA-RECRON een onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek uitvoeren. Dit leverde verrassende inzichten op. Tekst: Michaël Steenhoff Het onderzoek ‘Pathways to propulsion decarbonization for the recreational marine industry’ werd uitgevoerd door het bureau Ricardo. Om zicht te krijgen op de wijze waarop CO2 -uitstoot kan worden verminderd werd een vergelijking gemaakt van vijf verschillende aandrijfsystemen ten opzichte van negen boottypen. Deze voortstuwingssystemen zijn: - Verbrandingsmotoren op diesel of benzine - Verbrandingsmotoren op duurzame benzine of diesel (HVO of E-fuels) - Hybride/elektrische aandrijving (verbrandingsmotor/ elektrisch) - Batterij-elektrisch - Waterstof (combinatie waterstof-verbrandingsmotor of waterstof-elektrisch) Door middel van zes stappen is het verbruik van brandstoffen met een diverse oorsprong in kaart gebracht. Deze stappen zoomen in op de verschillende soorten energiedragers in combinatie met de verschillende boottypen, aandrijving en het gebruik daarvan. Ook de beschikbaarheid van brandstoffen en de aanschafkosten, veiligheid, prestaties (bereik) en de benodigde infrastructuur is onderzocht. gebruikersprofiel van een vaartuig een belangrijke factor. Naast de levenscyclus is het Global Warming Potential De levenscyclus van een product (Life Cycle Assessment ofwel LCA) is een kernbegrip in dit onderzoek. Daarbij is gekeken naar de hierboven onderscheiden voortstuwingssystemen en het rompmateriaal van het vaartuig. Een voorbeeld: voor de productie van een motor is materiaal en energie nodig. Er wordt dan gekeken naar waar het materiaal vandaan komt, hoeveel energie het fabricage proces heeft gekost en op welke wijze het materiaal hergebruikt kan worden als de motor aan het einde van zijn leven is. Op deze manier komt een bepaalde score tot stand, uitgedrukt in GWP: Global Warming Potential ofwel aardopwarmingvermogen. Zo kun je dus op basis van het gevonden GWP bekijken welke aandrijftrein per bepaald boottype en het gebruik daarvan de voorkeur heeft. Daarnaast is van belang naar de LCA van de verschillende energiedragers te kijken. Zo kun je zeggen dat varen op waterstof duurzaam is, maar dan moet je wel kijken naar de 24 HISWA MAGAZINE | 06 2023
25 Online Touch Home