25

manier waarop de waterstof is gemaakt; is de hiervoor benodigde elektriciteit duurzaam opgewekt of niet? Zo geldt dat bijvoorbeeld ook voor HVO (Hydrotreated Vegetable Oil): is de olie een restproduct uit de frituur van de Chinees op de hoek of is hiervoor palmolie gebruikt waarvoor regenwoud is gekapt? Al deze overwegingen leveren een zeer genuanceerd beeld op. Naast de LCA van een product is het gebruikersprofiel van een vaartuig een belangrijke factor. Ofwel, het aantal uren dat er met een boot gevaren wordt. Het aantal uren gebruik van een vaartuig heeft invloed op de totaalsom van het GWP: hoe meer uren gebruik, hoe lager de impact per uur. Zo heeft het aantal gebruiksuren een groot effect op de keuze voor een aandrijfsysteem. Bij de vergelijkingen die zijn gemaakt, is steeds uitgegaan van één uur vaartijd per vaartuig. Om te bepalen welk soort energie/aandrijfsysteem nu het duurzaamst is voor gebruik op een boot is in het onderzoek gekeken naar een vermindering van het GWP over de hele life cycle van de brandstof/voortstuwingcombinatie ten opzichte van een standaard (benzine of diesel) verbrandingsmotor. Dit in relatie tot verschillende factoren zoals boottype, levensduur, vaargedrag, gevraagde range, gewenst vermogen, ruimte aan boord, productie wijze van de energiedrager, kosten en beschikbaarheid. Deze grafiek geeft het laagste Global Warming Potential (GWP) aan voor elk voortstuwingssysteem ten opzichte van een standaard verbrandingsmotor. Hoe lager de waarde hoe lager de GWP gedurende de levensfase van een vaartuig. Hieruit blijkt dat het gebruik van duurzaam verkregen HVO in veel gevallen de uitstoot van CO2 het meest reduceert. Bron van beide grafieken: Ricardo. 06 2023 | HISWA MAGAZINE 25

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication