26

column techtalk Conclusies Duurzame ‘drop in’ brandstoffen (denk aan HVO) zijn naar verwachting de meest geschikte manier om de CO2 -uitstoot rond 2035 met 90 procent te verminderen, zonder dat dit een effect heeft op de prestaties van het vaartuig. Met een wereldwijde vloot van ongeveer 30 miljoen recreatievaartuigen biedt dat een enorm potentieel. Waterstof is als opkomende technologie ook een optie voor bepaalde pleziervaartuigen, zolang het duurzaam wordt gemaakt. Elektrisch varen is een goede optie om CO2 -uitstoot te verminderen maar niet geschikt voor alle typen recreatievaartuigen, zeker als ze weinig worden gebruikt. Wanneer de voortstuwing alleen elektrisch is, kan dit een hogere bijdrage leveren aan broeikasgassen dan een conventioneel aandrijfsysteem. Hierbij is het wel belangrijk op te merken dat in dit onderzoek is meegenomen dat gedurende de leeftijd van de boot het batterijpakket meerdere keren moet worden vervangen. Hybride aandrijving, in de combinatie verbrandingsmotor en elektromotor, biedt voor boten die grotere afstanden moeten afleggen en vaker gebruikt worden, een goed alternatief voor het reduceren van CO2 Duurzame ‘drop in’ brandstoffen (bijvoorbeeld HVO) zijn naar verwachting de meest geschikte manier om de CO2 -uitstoot met 90 procent te verminderen. Om het onderzoek te ondersteunen, lanceerde ICOMIA een internationale campagne ‘Propelling Our Future’. Bedoeld om de watersportsector te helpen zoeken naar technologische oplossingen om de CO2 het onderzoek ingezet bij lobby richting overheden om op een onderbouwde manier de meest effectieve wijze aan te dragen om de CO2 -uitstoot van recreatievaartuigen te verminderen. -uitstoot. Kansen en kanttekeningen We kunnen concluderen dat er kansen liggen voor de bestaande vloot. Als een boot is uitgerust met een verbrandingsmotor kan door het tanken van een alternatieve brandstof zoals HVO of een andere E-fuel, een grote bijdrage worden geleverd aan de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen. Zonder ingrijpende maatregelen of hoge kosten. Dat is dus goed nieuws. Voor de verhuurvloot, met veel gebruiksuren is batterijelektrische, of waterstof gebaseerde aandrijving een goede optie om de milieubelasting terug te dringen. Natuurlijk zijn hierbij allerlei kanttekeningen te plaatsen. Bij de verschillende energiedragers moet je steeds terug naar de bron: is die duurzaam tot stand gekomen? Als dat niet zo is, verdampt de milieuwinst die je kunt behalen als sneeuw voor de zon. De beschikbaarheid is ook een belangrijke bottleneck. Zo is de verkrijgbaarheid van ‘groene’ HVO een punt van aandacht nu ook vliegmaatschappijen steeds vaker kijken naar duurzame energiebronnen. En Brussel….? Het onderzoek is ook van belang in verband met de aankomende herziening van de Richtlijn Pleziervaartuigen, in Nederland vertaald in de Wet Pleziervaartuigen. Zoals het er nu naar uitziet, worden in de herziening de vereisten voor beperking van broeikasgassen en andere emissies verder aangescherpt. Dan is het dus goed om aan de hand van dit onderzoek te weten waar we staan en wat mogelijke alternatieven zijn. Niet alleen emissies staan in het Brusselse zoeklicht maar ook de wijze waarop producten worden gemaakt. Dat brengt ons weer naar de LCA, die zo laat het zich aanzien, ook voor vaartuigen als geheel in de nieuwe wetgeving opgenomen wordt. HISWA-RECRON zet hierbij in op een hanteerbaar instrument waar een jachtbouwer in de praktijk mee uit de voeten kan. Gezien de complexiteit wordt dat nog een hele kluif. Jachtbouwers kunnen verwachten dat HISWA-RECRON hen benadert hierover. Tot slot weten we ook dat de komende jaren zeker 25 regio’s en steden in Nederland overstappen naar een emissievrije of emissiearme zone. HVO als alternatieve brandstof is de beste optie om aan deze doelstelling te voldoen. Een samenvatting van het onderzoek staat op www.propellingourfuture.com. -voetafdruk te verkleinen. Daarnaast wordt 26 HISWA MAGAZINE | 06 2023

27 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication