24

techtalk Doel: oversteken naar Engeland Nieuwe zeewaardige waterstofboot in de maak Vlak voor het nieuwe jaar presenteerden de studenten van het TU Delft Hydro Motion Team het ontwerp van een nieuwe boot en een nieuwe uitdaging. Met deze nieuwe, zeewaardige waterstofboot willen ze de oversteek naar Engeland maken. De Monaco Energy Boat Challenge waar meer dan dertig universiteiten hun groene, innovatieve projecten aan een onderlinge wedstrijd onderwerpen, staat dit jaar niet op het programma. Het uiteindelijke doel van het Delftse team blijft hetzelfde: het inspireren van de maritieme industrie om groene alternatieven te verkennen. Tekst: Klaas Wiersma Het initiatief met door studenten gebouwde one-off boten start in 2005. De TU Delft doet voor het eerst mee aan de Frisian Solar Challenge. Die eerste editie wordt meteen gewonnen, de tweede zelfs met een voorsprong van drie uur op de nummer twee. Ondanks de introductie van draagvleugels in 2010, eindigt het team als derde. De foils spelen een steeds prominentere rol en de boten van 2014 en 2015 halen topsnelheden van wel 50 kilometer per uur. De eerste deelname aan de Monaco Energy Boat Challenge is in 2016 en het team wordt meteen tweede. De ambitieuze groep van 2017 komt uit in Monaco maar wil in dat jaar nog een andere uitdaging aangaan: het oversteken van de Dit jaar focussen we op de onderdelen waar we het eerder moeilijk mee hadden. En dat is het foilen op hoge golven. Noordzee. Het plan voor komende zomer is dus niet helemaal nieuw. Voor de studenten uit 2017 gaat de oversteek niet door, de risico’s zijn te groot. Het team van 2019 bouwt de grootste boot in de geschiedenis van de solar boats. Het zonnedek van de zeewaardige trimaran beslaat Het Hydro Motion team van 23 studenten. 24 HISWA MAGAZINE | 01 2024

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication