25

Ontworpen om Het Kanaal over te steken. 28 vierkante meter. De tri wordt wereldkampioen in de off shoreclass. De laatste zonneboot in 2020 is weer kleiner en vooral zeer efficiënt. Als bij een Zwitsers zakmes zijn er meerdere uitwisselbare koolstof vleugels voor verschillende race-onderdelen. Over op waterstof Vanaf 2021 werpen de studenten zich op een andere manier van voorstuwing, de zonnepanelen gaan de kast in en de nieuwe uitdaging is om een waterstofboot te bouwen. Het wordt de eerste vliegende waterstofboot ter wereld. De naam van het project wijzigt van TU Delft Solar Boat Team naar TU Delft Hydro Motion Team. Voor de challenge van 2021 gebruikt het team de winnende boot van 2019. Het lukt uitstekend om de foilende trimaran op waterstof te laten varen. Totdat de boot voor de kust van Monaco onverwacht een harde klap op het water maakt, een bekend gevaar van foilen. Zout water in de elektronica betekent het einde van de challenge. Het jaar erop wordt het idee van de multihull losgelaten. De romp vliegt in 2022 ook minder hoog boven het water. De boot vaart uitstekend en legt op de uithoudingsproef in Monaco zelfs bijna twee keer zoveel mijlen af als de andere deelnemers. Ook het team van het afgelopen jaar ontwerpt een eigen romp. De boot is in Monaco de enige waterstofboot. De prestaties zijn indrukwekkend. Maar op dag drie staan er hoge golven op de Middellandse Zee. Dan blijkt helaas dat het ontwerp niet zeewaardig genoeg is. Weer komt er veel zeewater in de boot en begeeft de elektronica het. Ondanks het uitvallen wordt het team van 2023 toch eerste in de Open Sea klasse. Drie draagvleugels. Aan de achterste strut is de schroef bevestigd. Koelwater komt door een van de struts in de romp. 23 zeer gedreven studenten Het nieuwe Hydro Motion team bestaat uit 23 studenten, ieder in een verschillende fase van de studie aan de TU Delft. Naast het vierkoppige managementteam zijn er vier studenten verantwoordelijk voor het onderdeel Operations, zij regelen de publiciteit. Van de projecten worden traditiegetrouw hoogwaardige videopresentaties gemaakt. Vijf studenten werken aan Hull & Body: er is een technicus waterstofsysteem, iemand voor het interne ontwerp, een ontwerper van de romp en een structurele analist. Een ander team van vijf regelt de Vehicle Dynamics. Een student neemt de draagvleugels en vlieghoogte voor z’n rekening. De aandrijflijn en de stuurinstallatie is belegd bij de Driveline & Steering Engineer. Er is een bouwer van de struts (palen voor de draagvleugels) en een van de teamleden is verantwoordelijk voor het koelsysteem. Tenslotte duiken nog vijf studenten in de Embedded 01 2024 | HISWA MAGAZINE 25

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication