26

techtalk Het ontwerp van 2023, de open cockpit blijkt de zwakke plek van het ontwerp. Systems zoals vluchtcontrole, het dashboard, hoge en lage voltagesystemen en de overige controlesystemen aan boord. Elk jaar is er een nieuwe lichting studenten, dus voor alle deelnemers aan dit vak is het ontwerpen van een boot in zo’n korte tijd iets nieuws. Focus op zwakke plek Ellis Huistra is als Operations manager lid van het managementteam. “We zijn nu in de productiefase. De romp wordt gemaakt en ook andere onderdelen zoals de struts, de lange poten waarmee de boot boven de golven gaat vliegen, worden nu gebouwd.” De groep van dit jaar heeft ervoor gekozen om niet naar Monaco te gaan. Huistra: “We waren tot nu toe altijd best succesvol daar. Dit jaar willen we focussen op de onderdelen waar we het in eerdere jaren moeilijk hadden. En dat is het foilen op hoge golven. Daarom hebben we onze eigen challenge bedacht en dat is de oversteek naar Engeland. We willen ons verbeteren op het gebied van zeewaardigheid en betrouwbaarheid.” Nieuw ontwerp Het ontwerp van 2024 lijkt sterk op de boot van vorig jaar. Het is een standaard speedbootmodel met een v-bodem en een vlak dek. Bij een foilend schip is het model van de romp natuurlijk minder van belang omdat deze boven het water zweeft. Toch is er vorig jaar flinke schade ontstaan door golven die over de boeg kwamen op het moment dat de boot door het water moest varen in plaats van erboven. Zeewater stroomde over het dek en wist vervolgens in de romp bij de elektronica te komen. Ook de romp moet Huistra De boeg is scherper en heeft ook een chine, een knikspant. De struts zijn langer en de foils zijn groter. voor deze ruige momenten voldoende zeewaardig zijn. Huistra: “Daarom is de romp van de nieuwe boot langer en breder, voor meer stabiliteit. De boeg is scherper en heeft ook een chine, een knikspant. Hierdoor wordt de boeggolf afgebogen en het vermindert de spray. De struts zijn langer en de foils zijn groter.” Tegen de golven die toch over de boeg zouden kunnen komen, is de cockpit nu beter beschermd. Alleen de achterkant is nog wel open. De oversteek Voor de oversteek is een window van twee weken uitgetrokken in de maand juli. De route is niet rechtstreeks naar de overkant maar langs de kust tot aan Duinkerken, daar is de oversteek het kortst. De verwachte vaartijd is zestien uur. De motor van 40 KW staat garant voor een snelheid van 22 knopen. Het begeleidingsschip zal ook zo hard moeten varen. Of de oversteek gaat lukken is de grote vraag. Aan boord moet alle techniek blijven functioneren. Daarvoor zullen proefvaarten belangrijk zijn. Dan moet het weer nog meewerken. Iedereen die wel eens is overgestoken naar Engeland weet dat je op de Noordzee of in het Kanaal in korte tijd alle soorten weer tegenkomt. De meeste boten die de oversteek wagen, zien er zeewaardiger uit. Maar kijken we nog eens naar de taakverdeling binnen het team, dan moeten we ons realiseren dat er voor elk onderdeel van deze boot maar een enkele student verantwoordelijk is. Bedenk eens hoeveel ervaren ingenieurs zich bemoeien met alle ontwerpfases van vergelijkbare boten als de Candela 8 of de volgboten van de America’s Cup die ook op waterstof varen. Met dat in ons achterhoofd kunnen we alleen maar heel veel respect hebben voor het TU Delft Hydro Motion Team. In juli zullen we het zien. 26 HISWA MAGAZINE | 01 2024

27 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication